95/5 % fast/rörligt bolån för att undvika ränteskillnadsersättningen

De två typiska sätten att ta bolån på är:

• 3-månaderslån med en satt amorteringsplan. Det går att extraamortera. Bör statistiskt sett vara billigare över lång tid, men har högre risk.
  • Lån på mer än 3 månader med en satt amorteringsplan. Extra-amortering är i praktiken inte tänkbart pga. hög ränteskillnadsersättning

Men kan man inte dela upp i två lån, där 95% är låst på säg 5 år, och 5% är rörligt - man kan hålla samma amorteringsplan och risken är i princip identiskt med att låsa i 5 år, men man har möjligheter att extra-amortera upp till 5% över en 5-årsperiod?

Eller måste man betala ränteskillnadsersättning även på det stora fasta lånet om man extra-amorterar på det lilla? Finns det några nackdelar med mitt tänk som jag missat?

Målet är alltså att kunna amortera mer varje månad om jag vill, men utan att vara fast vid en högre amorteringsplan eller vara utsatt för risken för stora räntehöjningar om jag kör 100% rörligt (där räntan skulle kunna fördubblas, vilket i mitt fall hade varit väldigt, väldigt otrevligt).

OBS: Jag vet att man kan dela upp lånen, frågan gäller just ränteskillnadsersättningen och om det finns några nackdelar med just det här 95/5-upplägget.

2 gillningar

På handelsbanken får vi extraamortera även på lån med fast ränta. Inte hur mycket som helst, men typ 5-10 procentenheter per år

Ett litet bökigt sätt är att höja amorteringen ett par månader till säg 20-30k och sen be om att få sänka den igen.

Då måste man väl ändå betala ränteskillnadsersättning?

Jag hade bundet lån hos SHB, och fick lov att amortera 10%/år utan ränteskillnadsersättning.

1 gillning