AB utan vinstsyfte, med aktier & betala ut löner?

Vad är det som är konstigt?

1. Många skådespelare jobbar bara med företag, inte privatpersoner.

2. Jag har kapital att finnanisera mina projekt, och det behövs något form av skal/företag för att jag ska vara en “seriös” aktör. Jag har inget behov av att tjäna pengar.

En del verkar läsa saker mellan raderna som inte finns. Det är exakt vad jag skrev i mitt initiala inlägg.

Tycker du att det förefaller statistiskt sannolikt, att någon som har för syfte att syssla med penningtvätt, har noll erfarenhet av företagande och skapar en tråd på Rika Tillsammans för att tvätta pengar? Det känns som det finns enormt mycket mer lågt hängande frukt för den med kriminella intentioner.

Åter till ämnet: Är detta ännu en “bugg i samhället”, i likhet med den som uppstår om man vill låna pengar, har flera hundra miljoner på banken, men det spelar ändå ingen roll eftersom lån kräver anställning?

Det vill säga: Om jag ska starta företag måste det vara med syftet att tjäna pengar? Det verkar ju helt hål i huvudet, i nivå med att bara få ta lån om man tjänar pengar, helt oaktat ens finnansiella situation i övrigt.