Äga enskilda aktier om också ägs av investmentbolag

Hur brukar ni tänka när det gäller investeringar i exempelvis Investor. Investor äger i sin tur exempelvis Atlas Copco. Är det smart att då köpa Atlas Copco separat eller spelar det ingen roll?

Behöver inte vara fel med att äga investmentbolag och även enskilda bolag som ingår i ägandet.
Gillar du både investmentbolaget och det enskilda bolaget ser jag inget hinder.

Själv äger jag till exempel både Investor och Astra Zeneca.

Köper du Investor får du ju Astra till rabatt men samtidigt kanske du vill ha en högre del av Astra än de 7% som du får med Investor. Tycker du just det enskilda bolaget är undervärderat men inte investmentbolaget köp enskilda bolaget.

Samma här. Jag ville ha en högre exponering mot AstraZeneca än vad man får via Investor.

Under de senaste månaderna har jag även ägt underliggande istället för investmentbolagen. Tänker särskilt på Bure och Svolder där premierna drog iväg. På så sätt slipper man de höga premierna. Skulle premierna övergå till rabatter växlar jag tillbaks igen.

Bra, tack för svaren! Jag har ställt denna fråga flera gånger i flera månader i Marcus Hernhags aktiechatt men här fick jag svar på sex minuter :smiley:

2 gillningar

Instämmer med tidigare inlägg, ser heller inget problem så länge du vill ha mer exponering mot bolaget.

Detta är en bra sida för att kolla deras innehav så man inte ligger “dubbelt” på bolag som man inte vill ha dubbelt av.
Finns även en tabell som visar historisk rabatt/premie så man kan lättare se hur den ligger till mot historiken just nu.
Klickar på respektive bolag i tabellen under grafen.

http://ibindex.se/ibi/#/index

1 gillning