Jag funderar lite över vilka aktier som kan vara värda att äga på mer permanent eller varaktig basis. Investor är förstås det mest givna svaret men det finns förstås fler sådana aktier, både svenska och utländska.
En poäng med att ha en “lekhink” med aktier som normalt inte behöver säljas av är ju att man följer dem över tid och lär sig vilka nivåer som är fördelaktiga så att man kan öka när det är lämpligt.
Frågan är alltså vilka aktier ni skulle rekommendera till en sådan permanent portfölj.
Det här är verkligen en smaksak. Det blir lite som att fråga vilken musik ska man lyssna på eller vilken mat man ska äta. Sedan kommer en massa svar som inte nödvändigtvis passar dig.
Man får ställa sig frågan vilken risk/reward man är ute efter? Sedan hur mycket tid man är beredd att lägga ned på att analysera och följa bolagen. När det kommer till Investor (som du nämnde) och andra investmentbolag så är ju fördelen att man kan ta rygg på förvaltarna och slipper göra grovjobbet själv. Det gör att investmentbolag ofta är bra nybörjaraktier.
Man kan naturligtvis tycka att det är en smaksak men här angav jag Investor som någon sorts utgångspunkt. Jag skulle kunna tänka mig att Astrazeneca, ABB eller Assa Abloy är andra bolag som man kan motivera passar att äga långsiktigt. Jag menar då att de har en lång historik av att “leverera”. Även andra investmentbolag är förstås rimliga men jag tänkte här utifrån egna resonemang. Att sedan någon tycker att t.ex. Tesla är jättebra är väl möjligt men då ser jag det mer som ett personligt tyckande. Att något är långsiktigt intressant går inte riktigt ihop med att öka enormt i värde på kort tid. Det kan gå lika fort åt andra hållet.
Jag har kanske inte några direkta tips i den storleksklassen men det kan vara värt att känna till att både AstraZeneca och ABB redan ingår i Investor. Enligt IBIndex utgör AstraZeneca 7,38 % av Investors substans och ABB 12,07 %. Sedan kan man så klart alltid vikta upp ytterligare. Har själv gjort det i en av mina portföljer där både AstraZeneca och Investor ingår.