Portfölj i investmentbolag

Hej allihopa!

Jag fick spontant tanken att istället för att investera i investmentbolag så kan man själv köpa aktierna t.ex. Istället för att köpa inveator så köper man aktier i dem bolagen som investor har i portföljen. Samt får man utdelningen också direkt in på kontot.
Eller är jag ute o cyklar?

2 gillningar

Det kan man givetvis göra, men om idén är att ta 100% rygg på, låt oss fortsätta med investor som exempel, så vet jag inte om jag riktigt ser fördelen med upplägget?
Dessutom om du just nu är ute och handlar så får du rabatt om du köper investor istället för de enskilda aktierna: ibindex

1 gillning

Du kan inte kopiera det helt, med tanke på deras onoterade innehav. Fyll upp procenten som fattas för det onoterade med självs investmentbolagsaktien?:sweat_smile: rolig tanke bara. Skulle inte själv göra liknande. Jag tror på Investor, men tror inte på Ericsson liksom

1 gillning

Hej! Jag ser inte meningen. Investor som du tog som exempel har idag ca 13 %. Det betyder att du köper aktier för 100 kr men får aktier för 113 kr. Hade läget varit det motsatta och Investor handlats till premie så skulle din idé vara mer rimlig. Utdelning får du i vilket fall.

Tips för att hålla koll på rabatt/premie hos investmentbolag: http://www.ibindex.se/ibi/#/index

3 gillningar

Det var ju detta som Spiltan Aktiefond Investmentbolag gjorde när det var premie. Jag tycker det är fel då bolagen inom Patricia Industries då blir en mindre andel. Dom bolagen bör ju ha en förväntad avkastning som är högre på grund av illikviditet och storlek.

Du betalar även courtage varje gång du handlar. Så det blir rätt många courtage istället för ett om du köper investor :upside_down_face:

(Tips är annars att handla aktier via swedbank. Dom har courtagefritt upp till 100k!)

1 gillning

Du är helt rätt ute. Världens mest överskattade bolag är investmentbolag. 200 pers sitter i kostym med dyra löner för att sedan köpa Volvo och Sandvik etc. Mycket bättre köpa aktierna direkt. Den enda fördelen jag kan se med investmentbolag är för de som inte kan något om bolagen. Din tanke att kopiera investmentbolagens innehav är bra. Men kika även på Buffets portfölj :briefcase: med främst amerikanska aktier :us: och Erik Selins med främst svenska :sweden:. Dessa två herrar är de vassaste knivarna i lådan. :hocho:

4 gillningar

Tacksam för ditt svar😉

1 gillning

Som nämnts tidigare skulle jag kopiera de bästa investerarnas portfölj :briefcase: istället såsom Buffet, Erik Selin, mfl. De slår investmentbolagen med hästlängder :racehorse: . DI skrev idag om att Erik Selins holdingbolag gjorde en vinst på 22.5 miljarder. Oslagbart. :1st_place_medal:

Jag håller delvis med dig men just det där stämmer inte - jag roade mig med att kika just på antal anställda i några av de svenska investmentbolagen för några år sedan. Många av dom roddas av en handfull anställda. Investor har färre än hundra. Kinnevik värre än femtio. VNV Global en handfull osv.

1 gillning

Jovisst men hundra anställda för att köpa Ericsson, Elux, Saab och ABB? Helt sjukt egentligen. :clown_face:

Jo, visst men ibland så går dom ju in och roddar lite i bolagen också. I de fall de köper gamla familjeföretag är det nog en hel del som måste styras upp på managementnivå. Sen är det väl en del analys som skall till. Säkert ett spännande jobb!

En annan tanke kan ju vara att investera i bolag som har ett bra investmentbolag i ryggen ägare, då vet man att ett utomstående bolag jobbar för att göra bolaget bättre. För mig är det en trygghet.

Apple-berkshire
Coca-Cola- Berkshire
Holmen-Lundberg
Volvo-industrivärden
Handelsbanken- Lundberg, Industrivärden

Och så vidare

1 gillning

Ja smart strategi