Äganderätt och hyra

Jag skulle behöva behöva lite tips och råd gällande hur man ska tänka när man flyttar ihop med någon.

Jag har idag en bostadsrätt med lån på. Min framtida sambo har hus som inte är belånat.

Tanken är att jag ska flytta in i huset.

Initial, kan jag tänka mig att inte köpa in mig på huset och betala en så kallad hyra. Hur ska denna hyran räkna fram då han inte har lån och vilka papper ska vi tänka på?

Jag kan tänka mig att betala en rimlig hyra tills vi ser om detta är huset vi vill bo i eller investera vidare i något nytt.
Pengarna från min försäljning kan jag låta växa på lysa och förvalta det så tänker jag.

Vi hade delat på alla gemensamma utgifter men han står för riskerna om något går sönder i huset. Om vi gör några större investeringar så skriver vi ett skuldebrev och reglerar det så.

Hur hade ni gjort, tacksam för tips och råd.

Kolla in Domstolsverkets regler för hur mycket man får ta ut i hyra enligt Privatuthyrningslagen. Om du har det som grund, och så betalar du hälften av det eftersom ni är två. Då är du i rätt härad. Sen kan man argumentera för att det är i högsta laget eftersom du även betalar hans kapitalvinst, men å andra sidan har du dina pengar på börsen.

Om du följer mitt förslag så bör han betala större investeringar själv. Du blir bara hyresgäst. Normalt underhåll ingår i den hyra du betalar, och du får inte ta del av eventuella värdeökningar ifall han piffar upp huset extra.