Egen bostadsrätt & delägare av en villa, köpa ny bostadsrätt med sambo?

Hejsan allesammans, mitt första inlägg här!

Nå, jag funderar på om detta är möjligt. Har nämligen träffat en kille jag tänkte flytta ihop med. Idag har jag en egen bostadsrätt belånad till 70% & delar en liten villa(belånad till 30%) ihop med min bror.

Är det möjligt för mig att behålla min nuvarande bostadsrätt (har tänkt hyra ut den) när jag och min nya pojk ska köpa lägenhet? (min brf är positiva till andrahandsuthyrning så det är inget problem). Men tänkte mest om man kan göra så och om det finns några nackdelar med det? samt fördelar?

Tips, råd och tankar mottages tacksamt =)

Jag slänger in den vanliga frågan.

Har du kollat att du får hyra ut din bostadsrätt?

Uppfattar texten i frågan som det är just det hon gjort - och att dom är positiva.

1 gillning

Allt är möjligt(men svårt). Vi på forumet kommer inte kunna svara säkert på detta. Du behöver prata med din bank och höra vad de säger. Förslagsvis bör du söka din bankperson och inte Kundservice växeln som bara kommer gå efter sina snurror i systemet.

Kort så handlar det om risk och KALP. Tror de att du kan bära dina 2st halvor och en hel driftskostnader. De kan ju inte räkna med att du får din brf uthyrd hela eller ens delar av tiden, och det är en risk för banken.