Ägarandel - vad har det för betydelse?

Jag och min sambo köpte en bostadsrätt för några år sedan. Jag jag gick in med 25 procent, min sambo med 75 procent. Sedan dess har vi mellan oss (ej blandat in förening eller så) löst så att jag har 35 procent och.min sambo 65 procent.

Vad har dessa andelar för betydelse? Hur är det exempelvis med vinstskatt - kommer min sambo skatta för 75 procent av vinsten och jag endast för 25 procent?

Jag förmodar att hon kommer få 75 procent av försäljningen, men just vilket konto det kommer in på saknar betydelse. Vi separerar inte utan har köpt hus. Inte heller i det huset vill vi äga 50/50.

Ja vinstandelen beror ju på ägarförhållandet och därmed påverkas även vinstskatten. Se till att vinskatten ryms i ägarandelen för nästa bostad om ni vill skjuta upp vinstskatten.

1 gillning

Skall det delas enligt ägar% vid en försäljning eller separation så är det viktigt att ni även upprättat ett skuldebrev samt avtalat bort sambolagen, annars delas det 50/50 om någon av er vill detta oavsett vad det står för % på lagfarten

2 gillningar