SvD Kulturs dataanalyser av poddar har gjorts i samarbete med företaget Modulai, inriktat på tillämpningar av artificiell intelligens (AI).
I fråga om ”Alex & Sigges podcast” är det totalt 696 timmar ljud som har analyserats: 548 avsnitt under perioden juni 2012 – oktober 2022.
Genom modeller för ”speech-to-text”, röst-till-text-konvertering, som bygger på artificiell intelligens, har allt ljud omvandlats till text.
En modell tränad för att extrahera typer av ord, så kallad ”named entity recognition”, har sorterat ut bland annat alla namn, platser och organisationer som den identifierar.
Med hjälp av ”topic modelling”, ett slags maskininlärningsmetod för att upptäcka olika ämnesområden i texter, har det kartlagts vilka ämnen som är vanligast i podden.
Utöver detta har sökfunktioner använts för att söka efter specifika ord, uttryck och kategorier av ord.
…
”
Några intressanta killgissningar/snillen spekulerar innan vi får facit? Vad skulle SVDs rubrik säga? "Rika Tillsammans Podcast har blivit XXXX visar AI-analys?
Min gissning är att en AI finner att programmen handlar mindre om att optimera sin portfölj och ekonomi och mer om få ut mest av livet. Det är iaf så det känns för mig
Haft semester på riktigt så nu känns det som att jag helt tappat greppet om allt som händer Men ska börja jobba på måndag och förhoppningsvis hinna läsa på en hel del. Men min podkollega Anders har verkligen varit aktiv och experimenterat en hel del. Bland annat har nu röstkloningsprogramvaran Elevenlabs som Anders använder för podcasten “The Whispering Pines” släppts på svenska. Sjukt konstigt att höra sig själv på det sättet. Kvaliten på rösten är spot on, men det är fortfarande lite styltigt uppläst (låter som en läser innantill från ett stolpigt manus) och är ganska monotont. Dock kommer detta säkert att lösas inom kort.
(Vad som är roligare är att typ lyssna på sig själv på Spanska, Franska eller Italienska…)
Är det inte dags att ni kommer till podden igen och berättar vad som hänt inom generativ AI sedan sist? Speciellt fokus på finans och ekonomi vore kanon! @janbolmeson skulle kunna ta upp med er hur blockchain, kodning, mm påverkats av utvecklingen !