AI-råd till barn (karriärer för framtiden)

Och trots allt detta har vi (som i antalet individer totalt på jorden) det bättre än någonsin.

Jämför din lista med vad vi skulle kunnat lista för problem för 100 år sedan - som nu är lösta eller iaf bra mycket bättre.

Och tänk vad AI kommer att accelerera lösningarna på många problem.

Absolut, vi har det jävligt bra idag!

Det enda jag argumenterade emot var utopin att “folk lever hälsosammare” i framtiden. Lite som r/singularity som jag nämnde, där folk tror att vi närsomhelst kommer ha evigt liv.

Det spelar ingen roll att vi lyckas skapa en syntetisk LLM hjärna om alla ändå sitter ned 10h/dag, netflixar istället för gymmar, röker/snusar, äter ultraprocessad mat för att det är billigare än grönsaker, och dricker läsk istället för vatten. Och vill vi laga mat och köper en fisk från matbutiker så är det full med tungmetaller.

Helt enig, själva levernet på fritiden verkar ju bli allt mer beroende av livsuppehållande inslag sett till hur vi i klartext misshandlar våra kroppar idag med mat och stillasittande.

1 gillning

Du tänker ju på det gamla analoga avloppssystemet. Det kommer AI så klart snabbt ersätta med ett mycket effektivare digitalt avlopp!

3 gillningar
1 gillning

Ja de har ersatt googling i stor utsträckning. Grym rubber duck och perfekt för isolerade funktioner.

Men ersätta mitt dagliga jobb? Inte en chans just nu.

Tycker llms stora problem att du rent krasst inte kan lita på svaren. Finns de ingen tillit så måste man ifrågasätta allt.

Så kommer vi så långt att AI kan få medvetande, ja då kan den analysera själv såklart och då behöver vi inga ”tänkande” människor.

Men många tror ju mjukvarutveckling bara handlar om skriva kod och då kan de ersättas utav ai.

Inte ens AI men automatisering i stort.

Finns så enormt mycket saker man skulle kunna integrera, bygga system runt, crawla, indexera etc.

Sett många kollegor i andra branscher och sett mycket handpåläggning och långa processer som lite utveckling hade kunnat automatisera.

Och nu med llms ännu mer såklart.

Vad händer om du pastear in exakt det där i ChatGPT deep research? Hur svarar den?

Jag har haft olika framgång med deep research, men vid flera tillfällen har den gett precis vad jag velat ha. Vid andra tillfällen har den bara blandat ihop olika delar av det den läst i en sörja och gjort något oanvändbart.

1 gillning

Det blir en ketchupeffekt förstås. När modellerna får 80% rätt vid automatisering byts inga anställda ut, inte heller vid 90%, men vid 99% ska du se att saker händer snabbt som tusan och det är mot den framtiden vi är på väg med stormsteg.

1 gillning

Det här beror nog på. Det går nog att få mer rätt i slutna system, särskilt om AI kan tränas på befintlig data. AI kan också göra själva jobbet (ge förslag) som av formella skäl behöver godkännas av någon.

Görs dessa arbetsuppgifter av en AI, eller av en människa som använder en AI?

Arbetsuppgifter kan automatiseras bort gradvis utan att du märker det. En person som slutar ersätts inte eftersom det mesta blir gjort ändå. En ny person anställs inte trots att mängden arbete ökat. En av dina kollegor anstränger sig mindre men får lika mycket gjort med hjälp av AI. Allt detta är svårt att se.

Jag har faktiskt redan börjat se några exempel på det utan att någon fått sparken (än?). Produktägare som vibe-kodar ihop prototyper istället för att ge dessa arbetsuppgifter till utvecklare, istället lämnas uppgiften över när prototypen ska implementeras på riktigt. Mellanchefer som vibe-kodar ihop produktsidor, designmaterial, presentationer istället för att ge dessa jobb till grafiker och designers. Blir oftast inte bättre, men blir betydligt större volym av arbete. Det pågår ett enormt experimenterade just nu, och inom vissa områden så börjar det faktiskt se ut som att AI levererar värde.

2 gillningar

De görs av människor med utbildning som använder hjärnan. Inte av AI som rekommenderar att man har sten på sin pizza.

Citat Det är betydligt svårare att automatisera tex en hårklippning än tex författandet av en bok.

Kom att tänka på detta klipp när du nämnde frisörer :smiley:

: https://www.youtube.com/watch?v=7zBrbdU_y0s&ab_channel=StuffMadeHere