Det enda jag argumenterade emot var utopin att “folk lever hälsosammare” i framtiden. Lite som r/singularity som jag nämnde, där folk tror att vi närsomhelst kommer ha evigt liv.
Det spelar ingen roll att vi lyckas skapa en syntetisk LLM hjärna om alla ändå sitter ned 10h/dag, netflixar istället för gymmar, röker/snusar, äter ultraprocessad mat för att det är billigare än grönsaker, och dricker läsk istället för vatten. Och vill vi laga mat och köper en fisk från matbutiker så är det full med tungmetaller.
Helt enig, själva levernet på fritiden verkar ju bli allt mer beroende av livsuppehållande inslag sett till hur vi i klartext misshandlar våra kroppar idag med mat och stillasittande.
Vad händer om du pastear in exakt det där i ChatGPT deep research? Hur svarar den?
Jag har haft olika framgång med deep research, men vid flera tillfällen har den gett precis vad jag velat ha. Vid andra tillfällen har den bara blandat ihop olika delar av det den läst i en sörja och gjort något oanvändbart.
Det blir en ketchupeffekt förstås. När modellerna får 80% rätt vid automatisering byts inga anställda ut, inte heller vid 90%, men vid 99% ska du se att saker händer snabbt som tusan och det är mot den framtiden vi är på väg med stormsteg.
Det här beror nog på. Det går nog att få mer rätt i slutna system, särskilt om AI kan tränas på befintlig data. AI kan också göra själva jobbet (ge förslag) som av formella skäl behöver godkännas av någon.
Görs dessa arbetsuppgifter av en AI, eller av en människa som använder en AI?
Arbetsuppgifter kan automatiseras bort gradvis utan att du märker det. En person som slutar ersätts inte eftersom det mesta blir gjort ändå. En ny person anställs inte trots att mängden arbete ökat. En av dina kollegor anstränger sig mindre men får lika mycket gjort med hjälp av AI. Allt detta är svårt att se.
Jag har faktiskt redan börjat se några exempel på det utan att någon fått sparken (än?). Produktägare som vibe-kodar ihop prototyper istället för att ge dessa arbetsuppgifter till utvecklare, istället lämnas uppgiften över när prototypen ska implementeras på riktigt. Mellanchefer som vibe-kodar ihop produktsidor, designmaterial, presentationer istället för att ge dessa jobb till grafiker och designers. Blir oftast inte bättre, men blir betydligt större volym av arbete. Det pågår ett enormt experimenterade just nu, och inom vissa områden så börjar det faktiskt se ut som att AI levererar värde.