Är sugen på att skaffa en Airfryer. Mest för att göra chicken nuggets och pommes frites till barnen Men ser potential till att göra lite allt möjligt. Det verkar ju vara väldigt populärt just nu.
Nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av Airfryer.
Gillar du din airfryer? Varför?
Måste man ha airfryern under en köksfläkt? Har förstått att det kan bli en del os.
Om du hade köpt en airfryer idag, hade du köpt samma som du har idag, eller en annan? Större?
Gillar den hyfsat. Används mest till klyftpotatisar, hel kyckling eller hemma-nuggets (kycklinglårfilé med panko-panering). Men vanliga ugnen går egentligen nästan lika bra där. Upplever det bara lite enklare med air-fryern. Dock lite mer att diska istället.
Brukar köra den på bänken. Kör jag en hel kyckling i sätter jag på fläkten, är det bara potatis (klyftpotatisar mest vanlig hemma) behövs det inte tycker jag.
Hade jag köpt en idag hade jag nog köpt samma. Vi har en XXL-variant (Phillips), så den rymmer en hel kyckling eller potatis till alla.
Om du har en gammal ugn istället kanske man sparar lite el, ingen aning
Elektriska tryckkokaren (Instant pot) är min favorit av liknande stora hushållsmaskiner - den används mycket mer hos oss. Perfekt ris, ribs, pulled pork, buljonger mm. Kan göra ett “långkok” på mycket kortare tid, vilket är skönt på vardagar. Kör även “dumpa i allt i en gryta och bara vänta” recept ibland för dagar när man är mindre sugen på att fixa i köket.
Vi använder vår airfryer flera gånger i veckan, bland annat gör vi hemmalagad pommes frites samt visa kötträtter. (Vi steker även enkel mat så som korv, köttbullar, Potatisbullar samt Chicken nuggets i airfryren)
Aldrig haft airfryern under en köksfläkt däremot måste man vara noggrann med rengörningen annars kan det osa.
Om vi hade köpt en ny airfryer idag så hade det blivit en större varriant än den vi har idag.
Älskar min airfryer som jag haft i ganska många år nu. Tror jag köpte den 2016. Den används någon gång varje vecka, mest till potatis eller andra rotfrukter/grönsaker (blomkål blir GALET gott).
Jag har flera tillbehör också, men använder främst vanliga korgen.
Ställer den bara på bänken när jag använder den, inga problem med os etc.
Modellen är en Philips, HD9220, tror jag. Rekommenderar!
Förutom vad ovan skrivit så tycker jag den är perfekt när det bara är en som ska äta och det känns onödigt att köra igång ugnen för att värma en paj etc som blir lite soggiga i micron. Dessutom snabbare än ugn eftersom den inte behöver värmas upp i förväg. Det är ju en liten varmluftsugn så även baka funkar bra, speciellt om man inte ställer till storbak
(Jo, jag glömde, tina kanelbullar - oj oj oj, de blir som nybakade)
Haft en sedan 2015/2016. Användes en del i början men efter något år blev den mest bara stående. Fanns väl användningsområden då vi fortfarande hade en vanlig ugn, men om man har en varmluftsugn ser jag inte riktigt poängen.
Jag har en, köpt i hösten. Bor med dottern, och köpte Airfryer från Amazon warehouse billigt. Vi använder det flera gånger i veckan och tillsammans med vattenkokare och microvågsugn det är absolut bästa och oftast använt köksmaskin hos oss. Om det var flera i hushållet det skulle ofta vara för liten, men för två är det perfekt: det är snabbare än ugn, och förmodligen sparar el också. Och som någon sade blir kanelbullar (och frallor) jättegoda…
Det största argumentet att jag använder min airfryer är att jag inte behöver vänta på att ugnen ska bli varm. Utan det är 200 grader direkt och sen play. Blir aningen godare också än ugn men tycker folk överdriver en del här. Men jag använder den absolut flera gånger i veckan. Hade överlevt utan den men ångrar ej köpet.
Nackdel att man behöver diska men det känns ändå fräscht och går att göra via diskmaskin.