Åka bil till Tyskland

Jag håller på och tittar på möjligheterna att åka bil från Sverige till Tyskland. Som jag förstår det bör jag skaffa ett så kallat bropass för att åka över Öresundsbron. Vilka ytterligare alternativ behöver jag tänka på från Köpenhamn och framåt? Jag menar nu i form av kostnader, tidsåtgång etc. Det är till Bremen vi ska åka, om det nu har någon betydelse.

Antingen kör du ner till Rødby och tar färjan till Puttgarden, det går nog snabbast. Eller så får du köra över Stora Bältbron vilket också kostar pengar.
Beror på hur gärna du vill åka färja.

1 gillning

Den snabbaste vägen är från Malmö över Öresundsbron, ned till Rødby och ta färja till Puttgarden, för att därifrån köra bil till Bremen. Se skärmbild.

Du kan köpa biljetter för Öresundsbron online i förväg och registrera ditt registreringsnummer för snabbare passage vid betalstationen. Färjan går med 40 minuters intervall och kan också bokas i förväg på nätet.

Skippar du istället färjan och tar den längre rutten måste du köpa biljett för Stora Bältbron. Färjan kostar 808 SEK och passage över Stora Bältbron går på 250 DKK.

2 gillningar

Ett annat alternativ är färjan från Trelleborg till Travemünde-Lübeck:

1 gillning

En bra deal. Det klart billigaste alternativet faktiskt.

Jag har själv åkt den ett par gånger - primärt för “beer runs” när det ska hållas stora kalas. Dealen brukar dyka upp då och då.

Vi brukar alltid sova på tysklandsfärjan för att slippa en hotellnatt.

2 gillningar

Nattfärja från Trelleborg är rätt skönt. Går att ta med hund i hytten också :grinning: man kommer i land tidigt på morgonen och kommer långt nästa dag. Yes TT line som rekommenderas ovan håller jag med om är bra.

Nattfärjan är helt andra priser än dagsturen. Den där letsdeal är dagfärjan.

När jag söker på TT line och försöker boka finns det bara nattfärja. Varierar utbudet mellan olika dagar? Den dag jag vill boka ligger inom rättt tidsspann.

Ska du till bremen som ligger västerut så kan Färjan Halmstad-Grånå vara värt att titta på, sedan kör du genom Jylland ner i Tyskland. Men husbil i somras var det billigare än Öresundsbron-vägen

1 gillning

Är man baserad i Stockholm eller längre norrut finns ytterligare ett alternativ: Färja Nynäshamn - Rostock. Avgång 19.00 ankomst 13.00 dagen efter.