Nu är Vi i köpfasen av “ny” begagnad bil och tänkte att någon kanske hade något extra vettigt att tillägga i mina tankar.
Övergripande Läge:
2 vuxna 2 barn - 0 resp 3år
Bor i Tyskland, Kiel, så är tyska marknaden som gäller.
Här är det Autoscout24.de samt mobile.de som är de stora sidorna.
Hyreslägenhet utan möjlighet att ladda något på hemmaplan.
Ingen laddmöjlighet på jobbet
Inte bilintresserade men ganska händig med småsaker. Byta lampor, filter eller dyl klarar vi nog. Men det är väl ungefär gränsen.
Jag talar knacklig Tyska. Att ensam förhandla och få ut vettig information av någon som inte kan engelska, är knöligt.
Damen måste ha hand om lillen och därmed svårt att ta sig iväg på längre resor.
De två punkterna ovan gör det svårt för oss att boka en bil 5-6 timmar körväg bort för att sedan åka över, kolla, peta, klämma, förhandla och kontraktskriva.
Vi har bil i nuläget, men fungerar inte för framtida planerade sommarsemester då den (Peugeot 207 fr. 2009) är för liten med senaste familjetillskottet.
Syfte med bil:
Pendling 5 dagar i veckan, ToR ca 100km.
5-6 rödljus, 30- 50- och 80-sträckor varierande längs halva ressträckan. Andra halvan Autobahn.
Familjeanvändning. Tanken är att bara ha 1 bil.
Semester. Vi tänker oss campingsemester i Sverige och större delen av Europa och har tidigare spanat in Caddy-liknande bilar som kan konverteras om till Camping-bilar.
Bilen kommer alltså racka upp ganska många mil över åren. (ca 23" km/år för pendling plus ca 5 för semester och övrigt)
Viktiga punkter:
Avståndstemponat - Distance cruise control (jag blir galen på andra bilister som sitter på pedalen som om de håller takten till någon Abba-dänga)
Parkeringssensor eller kamera. Damen är rädd för att hantera långa bilar där man inte ser så bra när man parkerar.
Automat. Jag har kommit fram till att jag är lat. Det är bekvämt med automat.
Låg förbrukning. Pga stora pendlingen så har låg förbrukning prio.
Stort bagageutrymme
Stort utrymme för bakåtvända bilbarnstolar
Pluspoäng
Takräcke (kan slänga upp extra packning i takbox)
Dragkrok (kan slänga upp cyklar för semestern)
Navi (damen vill ha)
Skiter i
Färg (undviker gärna svart pga värme under sommaren)
Fälgar (really? whats the deal med dem?)
Drivmedel
En av de stora frågorna vi har bollat är vilket drivmedel.
Helektrisk har utgått pga pris och begränsad laddförmåga.
Plugin-Hybrid är av intresse, men brukar generellt vara för dyra, även bökigt med laddning
Diesel var min och de flesta handlares Go-to, när jag säger att jag pendlar 10mil om dagen.
-Lägre förbrukning än bensin.
-Dieselpriset har också historiskt i Tyskland varit lägre än bensinpriset pga subventioner.
Sedan Dieselskandalen har dock detta sakta ändrats. Häromdagen var det dyrare med diesel än bensin.
Det är min tro att dieselpriset här kommer att likna Sverige mer de kommande åren.
Bensin är väl “normalläget” att utgå ifrån.
Min personliga take är att jag mer lutar mot en bensinsnål bil framför diesel. Då skillnaden mellan dem i förbrukning inte är så stor om man siktar in sig på en förbrukning runt 4.5 l/100km, där diesel brukar ligga på 4.0 l/100km. Detta då som skrivit ovan är att jag tror att det är en generell rörelse bort från diesel och att priset kommer komma ikapp bensinen och därmed bli dyrare att köra och andrahandsvärdet på bilen kommer även gå ned då efterfrågan faller.
Jag har personligen spanat in mig på Skoda Superb Combi
Tex denna: Skoda Superb Kombi in Grau gebraucht in Rostock für € 22.400,-
Octavia har även varit på kartan pga likhet men billigare. Jag har däremot fastnat lite i Superb mht komfort och utrymme.
VW - Passat har också kommit högt på listan, men de är generellt dyrare.
Ford - Mondeo likt Passat.
Volvo är fint. Men dyrt.
Ekonomiska läget
Jag har majoriteten av min ekonomiska förmögenhet i Sverige, dock bara 150" SEK löst. Skulle nog kunna äska fram lite lån av familj till de bundna räntorna släpper, om så skulle behövas.
I Tyskland har jag ca 8" EUR löst och sambon 20" EUR, men sambon vill inte skiljas från mer än säg 10" av känslomässiga skäl.
Jag siktar in mig på en bil mellan 18-24" EUR. Damen vill landa närmare 15".
Diskussion över hur vi ska hantera betalningen sker kontinuerligt. Detta då jag kommer vara den som använder bilen mest, samt att vi nästan behöver tömma damens sparkonto och livsbesparingar.
Vi har tittat på leasing, men kan för mitt liv inte se hur den ekonomiska ekvationen skulle gå ihop till vår fördel.
Lån känns dumt då det finns kapital både i Sverige och Tyskland, de är bara knepiga att nå…
Gemensam nettoinkomst på ca 4000€/månad
Gemensamma utgifter på ca 1800€/månad
→ Återstående-Netto ca 1500€ efter sparande
Vet inte riktigt hur man räknar på helhetskostnaderna för jämförelse.
Någon som har någon bra sida man kan titta mot eller räkna ut kostnader för service och reservdelars osv för olika modeller?
Hur mycket är skäligt att man kan förhandla ned något pris från en handlare?
Har tittat på det med just hänsyn till valutaläget. Generellt är priserna högre i Sverige. Sedan tillkommer det några extrakostnader för importen (måste tex besiktas i GER).
Men med hänsyn till valutaläget är det inte en omöjlighet, särskilt då jag har mer kapital i Sverige.
Ja. Högre skatt. Kan ej siffrorna men de har tidigare räknat med att man ska köra 15-20"km/år för att räkna hem en diesel mht årliga skatten. Nu när dieselpriserna är högre, kan jag tänka mig att den siffran är lite justerad.
Edit: Det är också min uppfattning att diesel både är dyrare i inköp (baserat på priser jag sett) och service (baserat på hörsägen).
Skoda Superb tror jag är ett jättebra val för er. Det är en bra, prisvärd bil.
Annars, har ni funderat på en Toyota Corolla/Auris-kombi (FHEV, alltså självladdande hybrid)? Inte alls lika lång som en Skoda Superb, men ännu bättre bränsleekonomi och hållbarhet i en klass för sig. Hyrbil är ett redigt helvete att hålla på med när man väntar på att bilen ska bli klar i verkstaden, och snitt-tiden en bil befinner sig i verkstaden varierar stort från Toyota till… i princip alla andra märken. Skoda befinner sig nånstans i mitten.
Bör dock nämna att de bensinförbrukningssiffror du pratar om är orealistiskt låga. Det är extremt svårt att få en bensinbil i kombi- eller ens halvkombistorlek att dra mindre än 0.5 liter milen - realistiskt sätt förvänta er 0.5-0.6 för en FHEV och 0.6-0.7 för en bensinbil med turbo. Går inte att jämföra med en mini-halvkombi som Peugeot 207.
mmm vet att förbrukningarna är orealistiska. Men det är referensvärdena jag har att jämföra med.
Ovan nämnda bilar har enligt annons
Bensinaren
Dieseln
5 l/100 km (combined)
3,9 l/100 km (komb.)
6.2 l/100 km (urban)
4,3 l/100 km (innerorts)
4.3 l/100 km (extra-urban)
3,6 l/100 km (außerorts)
Kan bara jämföra i förhållande till varandra. Att siffrorna sedan måste skruvas upp med 10-15% spelar mindre roll då det slår lika för båda tänker jag?
Referensvärden är tämligen ointressant. Det varierar stort från märke till märke. Vissa ljuger “bara” med 5%, andra med 20-30%. Kan finnas variationer mellan bensin och diesel inom samma bil också.
5 bilar eller nå i den listan för Superb’en. Svårt att köra verklig jämförelse då.
Men pga denna uträkning ovan, har jag åter studsat tillbaka på diesel…
Diesel verkar skilja sig i priserna mellan Tyskland och Sverige jämfört med bensin och det är därmed ett alternativ att köpa i Sverige igen pga den svaga kronan
Nu har jag endast kört 190hk superben. Men med tanke på hur den accelererade skulle jag tro att 150hk varianten kan kännas slö. Testa det innan, superben är en stor bil. Med tanke på mängden autobahn och så kanske det är bekvämt med lite mer effekt? Men det är ju personligt.
Du har antagligen rätt.
Men jämfört med vad jag har nu, kommer det vara en uppgradering. Ovanpå det är det nog bara vettigt för mig att ha en lite halvslö bil, annars kör jag väl 200 knyck på autobahn Blir lagom bensin (diesel) snålt då!
Tack för tipset!
Reagerar lite på att du verkar använda dubbelapostrof för att markera tusental; standard är snarare att enkel apostrof markerar tusental och då lär dubbelapostrof rimligen bli miljoner. Det kommer ju från den italienska seden att använda apostrofen som tusentalsseparator, t ex 1’234’567.89.
Kör en Superb modell 2016, diesel, automat. Växellåda.
Är jättenöjd! Med långa ungdomar, hund och bagage kan det knappt bli bättre. (Möjligtvis Ford Mondeo som jag hade innan- ännu större invändigt och mera bränslesnålt).
Lycka till!
Ford Mondeo har varit uppe på alternativlistan Superben ansågs snäppet billigare och med bagageutrymme och kom därmed högre upp på listan.
Tack för rek.
Oki, jag har en ganska intressant plan i mitt bakhuvud nu. För varför göra det enkelt?
Mina föräldrar bor i norr och vi kommer i mitten av december flyga upp över jul. Mellanlandning sker i Stockholm. Vissa resor och utflykter är planerade i samband med detta då vi är borta i 25 dagar. För dessa aktiviteter är det behov av bil för att ta oss då föräldrarna bor ute på landet. Föräldrarna har en bil vi kan låna, men då står de utan (vilket inte fungerar ute på landet). Så då måste vi ändå hyra eller styra upp lån av bekanta.
Min spontant vilda idé är då att istället för att flyga vidare från Stockholm, hoppar jag av och köper någon bil där - förutsatt att intressant modell fortfarande finns på marknaden.
Man får ha en bil i 30 dagar i landet efter man markerat den för export, vilket jag då kommer behöva göra. Så det fungerar ju fint.
'+ Vi får en bil utan bekymmer att ha under semestern och sparar pengar på att hyra.
'+ Vi köper en bil till förmånlig valutakurs och sparar därmed pengar
'+ Jämfört med att köpa bil från Sverige medan vi är i Tyskland, sparar vi en resa
'+ Om det är så att bilarna inte passar efter inspektion, kan jag fortsätta med planer likt tidigare och flyga hem som tänkt. Extrakostnaden blir då tågbiljetten från Stockholm norrut.
'+ Vi får en bil anpassad efter svenska miljön och då vi planerar att nyttja bilen i nordligt klimat med semester, är detta ett plus i sig. För att jämföra med tysksålda bilar som kanske saknar “vinterpaket”
'+ Då damen kan ännu mindre om bilar än jag, kommer det bli jag som måste föra kommunikationen och affären av bilhandeln. Detta är lite svårare i Tyskland då min tyska är knacklig och tyskarnas engelska är gräslig.
'- Jag måste (ensam) köra bilen till Tyskland med alla extrakostnader för båtar/broar som tillkommer.
'- Några småkostnader i samband med omregistrering i Tyskland.
'- Mina flygbiljetter går “förlorade”
'- Bilen är köpt i Sverige, om det blir problem som kan kopplas till garanti, kan detta ställa till problem.
Där har du fel. I Sverige finns restriktioner med i vissa storstäder, men knappt är de kända och ännu mindre blir de kontrollerade.
I BeNeLux eller Tyskland eller DK får man relativt snabbt saftiga böter och bortforsling. Så kolla i fordonsdokument, inget annat.
EURO 5 är där nere billigare än Euro 6, men märkligt nog har det knappt en effekt i Sverige.
Diesel Euro 6 har altid Adblue - vilket är kostsamt pga NOx sensorer som kostar saftigt och strular gärna. På min Merca har det byts 9 st på 8 år. Inte alls ovanligt.
det här är absolut inte mitt expertområde, så tar gärna råd i all from den kommer. Det jag har hittat gällande det är att
I båda länderna är det obligatoriskt med SCR-teknik i alla nya dieselbilar som säljs.
I Sverige infördes ett förbud mot försäljning av nya dieselbilar utan SCR-teknik 2014.
Tyskland 2015.
Båda länderna har krav för AdBlue-tankar.
I Sverige infördes krav på att alla dieselbilar ska ha AdBlue-tankar 2016.
Tyskland 2018.
Både Tyskland och Sverige införde kraven för Euro 5 resp Euro 6 vid samma år. 2009 resp 2014.
Hur bra de är på att upprätthålla kraven och bieffekter av användning av fordon utan rätt nivå, är däremot en annan femma. Kan lätt tänka mig att Tyskarna är markant mycket bättre på att reglera det än Sveriges “slå på fingrarna”-mentalitet.