Gasa på eller EKO, det är frågan

TLDR: Att köra som en galning kostar inte mer, är inte värre för miljön men får dig inte heller att komma fram snabbare.

Idag valde jag att köra som en tok på vägen till jobbet. Var (är) bara på det humöret. Känns som att jag klev upp på fel sida, utan större anledning jag kan finna… Vissa dagar är ju så..
Jag gasade på på Autobahn (bor i Tyskland), låg runt 150-170 och pendla ganska friskt i hastigheterna från 130 beroende på trafiken. Gasade upp fast jag vet att det kommer en lägre hastighet längre fram. På landsvägen köra om lastbilar istället för att ligga och puttra på 80 i en 100-väg. Tjejen min skulle blivit åksjuk med hur jag körde.

Bil: Skoda Superb Combi -17 4x4, 190 hk / 140 kW, Diesel
Jag har ganska exakt 50km till jobbet och brukar ta just under 40 min.

En bra dag när jag kör till jobbet förbrukar jag 5.6l/100km.
En vanlig dag förbrukar jag 6.2l/100km.
En dålig dag förbrukar jag 6.5l/100km.
Vad skillnaderna mellan dessa är, vet jag ärligt talat inte. Starttemperatur har säkert något med det att göra. Vägen hem förbrukar alltid mindre. Antar att det är nedförsbacke.
Idag körde förbrukade jag 6.7l/100km.
Jag kom fram 1 minut tidigare än planerat av GPSen.
Vanligtvis kommer jag fram 1-2 minuter senare än vad GPSen säger.

Diesel kostar ca 1.6€/l

Körtillfälle Förbrukning (l/100km) Uträkning (€) Kostnad (€)
“Bra dag” 5.6 5.6/100​×50×1.60 4.48
“Vanlig dag” 6.2 6.2​/100×50×1.60 4.96
“Dålig dag” 6.5 6.5/100​×50×1.60 5.20
“Dagen-jag-gasade” (Idag) 6.7 6.7​/100×50×1.60 5.36

Slutsats:

1. Gör fan inte så stor skillnad att köra EKO till jobbet…
  2. Gör fan inte så stor skillnad att köra som en galning i förhållande till ankommsttid heller.

Slutkläm: Kör hur fan du vill sålänge du kör säkert.

Det är 20% skillnad. Rätt mycket.

? Hur tänker du då?

6.7/5.6=20%
6.7/6,2=8%
6.7/6,5=3%

Vi snackar 8%. En bra dag är inte en vanlig dag. Visserligen är 8% är även nice årlig utbetalning. :thinking:

100km/dag = 25000km
6,2l/100km *25000km =1550 l/år (årsförbrukning)
1,6€/l x 1550 =2480€ (årskostnad)
8% x 640 =198,4€/år (ökning från normal drift)
198/12 =16.5€ (månadsbesparing netto)

Felberäknat

250 arbetsdagar.
100km/dag = 25000km
6,2l/100km=400l/år
1,6€/l x 400=640€
8% x 640=51.2€/år

Men snackar vi daglig kostnad så är det bara 16 cent mer än en dålig dag och 39 cent mer än en vanlig dag…..

Dels har du räknat fel på liter per år (bör vara 250*6,2=1550). Dels är 8% minskning av utsläppen från personbilar i unionen en enorm siffra. Litet för en man men stort för mänskligheten.

3 gillningar

Min erfarenhet av dieselbilar är att dom inte ökar särskilt mycket i förbrukning när man kör lite hårdare.

Men om man bara tjänar typ 2 min på 5 mils körning genom att köra som en galning så känns det inte lönt.

1 gillning

Man kan också hävda att man kan tro att man kör säkert men sanningen kan vara en annan. Andras agerande på vägen spelar också in. För egen del lägger jag hellre två minuter extra, en euro mindre och tjänar fyrtio års liv istället. Planetens trivsel är en stor bonus.

5 gillningar

Ah du har ju helt rätt! Justerat ovan.

Helt rätt. Grymt stor siffra för mänskligheten. Tänk om vi kunde sänka avgaserna med 8% på en gång? Underbart. Kan vara värt att notera att jag vanligtvis försöker köra medvetet. :wink:

Men det är fortfarande en väldigt liten siffra för dagen… Svårmotiverat att behöva böka med..

2 gillningar

Hade bara brytt mig om det gjorde skillnad på hur ofta jag behövde tanka per månad.

Det går också att spara 20% om man tar 20% mindre smör på mackan eller 20% kortare duschar. Känns dock rätt att räkna om till kronor. Liksom när du köper bilen kan det vara värt besväret att åka till en annan handlare även om en annan bil ’bara’ är 5% billigare.

Nä, verkar som så. Jag har någon sweetspot där bilen drar typ 4l/m vid 80 knyck. Det är ju nada i tal om förbrukning. Men accelerera från stillastående drar nog en hel del..

Har märkt att om ja kör mildare på landsvägarna där det är typ 100, och jag väljer att chilla bakom lastbilarna, då sparar jag ganska mycket soppa.
Att bränna upp från 110 till 140 för en omkörning på Autobahn gör ingen skillnad..
Köra 110, 120, 130 eller 150 på autobahn, gör ingen skillnad.
För mig.

Nope. Är ju ofta klassikern. Många gasar på och kör 150 istället för 110 eller så för att de är stressade. Men det gör ju ingen skillnad i slutet.

Hade det varit så att jag hade kört på 5.6l/100 hela tiden är det ju en stor skillnad med 20% ökning. Men det är ju det som inte är fallet. Ofta landar jag i någon förbrukning kring 6,2-6,5l/100 på vägen till jobbet. Då snackar vi bara 8%, inte 20%

Precis. ≤16 cent per gång, vilket inte ens är garanterad är ju inte överdrivet mycket. Att gå till angränsande bilförsäljare och spara 5-10 papp på 45 minuters arbete, är däremot bra timpenning.

Helt klart. Kör sällan uppe i dessa siffror. Mycket för just att det finns så många andra aspekter som spelar in i säkerheten. Försöker följa flödet i trafiken och ligger ofta runt 130 i mittenfilen (för de som är obekanta med det är högerfilen mer eller mindre dedikerad till lastbilar på Autobahn). Går det ned till 120 bryr jag mig inte. Inte värt att bränna upp och köra om. Man fastnar ju ändå bara någon annanstans bakom någon annan bil…
Tycker ofta inte heller att det är värt att köra om lastbilen på 100-sträckan och spara 30 sekunder i slutdestinationen. Ofta ser jag bilar som kör om mig när jag puttrar på bakom lastbilen, för att sedan komma upp i röven på dem vid nästa rödljus eller rondel. Hål i huvve..

Jag försöker lite mer syfta mot att man kanske inte behöver överdriva sitt EKO-tänk när man kör. Sålänge man kör säkert.

Tjenare!

Innan jag ställer min fråga som gäller bilar i allmänhet kan kan jag inledningsvis fråga… är du svensk som bor och jobbar i Tyskland… eller en tysk som bott i Sverige och som nu jobbar i ditt hemland igen?

Kanske var en väldigt märklig fråga men jag syftar mest på ditt ursprung?

Är svensk som bor i Tyskland sedan 3 år. Någon intressesant reflektion däromkring? :slight_smile: