Nu när pandemin förhoppningsvis gett med sig börjar olika företag ringa upp en och bjuda in till möten med erbjudande om att hjälpa till att förvalta ens pengar.
Var på en drös sådana möten innan pandemin men sedan dog dom ut - men nu är dom på gång igen.
Först ut var Akademisk Marknadsanalys som vill träffa mig.
Har googlat men hittar inga omdömen - men finns det någon som har erfarenhet av dom och dessa typer av företag i allmänhet?
Målgruppen enligt dom själva är lite äldre personer - och där passar jag - med råge.
Grundregel om du blir kontaktad. Undvik och lägg på luren så fort som möjligt.
Grundregel två: ALLA rådgivare är försäljare av finansiella produkter där deras incitament inte linjerad med din önskan fullt ut. Det finns ett undantag, det är de som rent formellt uppfyller kraven för att kalla sig “Oberoende” (alla andra snarlika ord är tomt prat), “Oberoende” är det skyddade ordet.
Dessa oberoende rådgivare tar även betalt direkt av dig som kund. Se till att betala per timme för deras konsulttjänster. Betala aldrig i procent av kapital.
Känner inte till dem eller liknande.
Men tror att en bra tumregel är att bara ta råd från dem man själv söker upp och inte tvärtom
Om det är gratis rådgivning så är det än större anledning att dra öronen åt sig. Om något är gratis är det en själv som är produkten.
Om du behöver avancerad hjälp att placera dina pengar rekommenderar jag en oberoende finansiell rådgivare som är helt frikopplad från dina placeringar.
Annars finns gott om tips på RikaTillsammans också! Det behöver inte vara så komplicerat.
Jag följer RT och pengarna ligger i tråkiga globalfonder.
Tar ert råd, bokar av och får en ledig timme på måndag.
Å andra sidan får jag köpa fikakaffet själv denna dag.
/Den gamle mannen