AKAP-KR/KAP-KL valbara globalfonder

Hej! Jag är har 25-30 år kvar till pension och söker således en långsiktig investeringsstrategi vilket brukar innebära bred global index. Inte helt lättöverskådligt vad man inom AKAP-KR/KAP-KL har att välja på. Noterar att många är nöjda med AMFs instegs/generationsfond vilket överraskar mig då det rör sig om stor sverigeexponering och aktiv förvaltning av globalfonden med rätt få innehav (58st) - vi brukar ju förespråka mindre home bias, större bredd och passiv förvaltning.

Sen blir jag inte riktigt klok på hur avgifterna redovisas - t ex kostar AMF aktiefond global 0,34% “rabatterad total avgift” på AMF egen hemsida med KAP-KL valt men 0,2% “rörlig avgift/år” enl pensionsvalet.se - någon som kan klargöra?

Alternativen jag ser är väl då - AMF pga konsekvent låga avgifter och smidigt att byta till generationsfonden när pensionen närmar sig. Detta ffa om något övertygade argument framkommer varför deras aktiva globalfond är bra

LF global index 0,2% 1228 innehav, dock jämförelseindex Morningstar DM TME PAB Sel som många verkar ogilla?

Swebank robur access global 0,2% 883 innehav MSCI World kanske är ett alternativ?

Tacksam för kommentarer