Jag läste i SvD om ett nytt investmentbolag vid namn AKKA. Det finns tydligen i några andra länder inom EU. De ska investera i startups och det hela går ut på att köpa in sin i " de mest exklusiva startups i Europa!".
Dessa väljs ut av “De bästa vd:arna och investerarna i Norden som väljer ut, analyserar och förhandlar om våra investeringar varje månad.” Egendomligt att de inte har låtit avhöra sig till en annan i så fall. Det är ingen omöjlighet att tjäna pengar på startups men det torde vara det svåraste som man kan ge sig på inom sparande och förvaltning av finansiella instrument.
Något som grundarna av Akka tycks ha insett för de begär minst 1 000 Euro inträde samt minst samma belopp årligen för få vara med i denna exklusiva klubb av investerare. Förvaltningsavgifterna och transaktionskostnaderna är dessutom skyhöga. Jag frågar för det första vem är skickad att identifiera Europas mest exklusiva startups?
Vilka av Nordens främsta vd-ar har ställ sig till förfogande för att fara runt i Europa och leta företag? För det andra är det någon som här på Forumet som känner sig sugen på att satsa pengar i Akka? Detta Akka är väl lite av inverterade värdet av Lysa respektive breda globala indexfonder.
Never heard that before! När man läser affärsidén och avgifterna kan jag inte annat än flina. Akka kan säkert lura in några småsparare och tjäna grova pengar något år, men herrejävlar vilken dålig affär det låter som.
AKKA var där Jon Olsson var med och pushade. Jag skrev upp mig på väntelistan innan alla detaljer var släppta för att det lät intressant. Men avgifterna var alldeles för höga för att det skulle vara värt det i slutändan, så jag hoppade aldrig på.
Jag tror att det var ett klokt beslut. Hela upplägget och utsagorna om allt fantastiskt som ska inträffa lukar bondfångeri lång väg.
En slumptalsgenerator bland aktier och fonder hos Avanza skulle med 95% sannolikhet överträffa AKKA i avkastning. Att ha ett antal högavlönade förvaltare och dessutom verkställande direktörer som far runt och scoutar företag på vår kontinent blir dyrt - ohyggligt dyrt!
Dessa upplägg är ju tyvärr ganska vanliga, det enda som skiljer är storyn och hur mycket pengar de får in. Problemet är ju som du själv skriver avgifterna, de som startar dessa projekt har ofta roligt, tjänar bra och ger lite plusresultat till investerarna - men det är sällan det blir bättre än en indexfond.
Spridningen är dock väldigt stor som nedan bild visar. På PE-stapeln skiljer det ju 20%-enheter i årlig snitt-avkastning(!) Omöjligt att veta i förväg vem som kommer ha den bra eller dåliga avkastningen: