Aktieanalyser vs. indexfonder

Så indexfonder och barn- osv. portföljer i all ära. Men låt säga att man vill lägga sina dagar på att göra egna aktieanalyser och investeringsbeslut. Finns det några bra skolor för hur man kommer igång med det om man inte har någon koll? Till exempel anta att jag vill göra en grundlig analys av huruvida jag ska investera i Embracer. Hur gör jag analysen? På mikro-nivå, makro-nivå o på alla andra sätt?

En master i finans kanske?

1 gillning

Hittade den här på DI Academy som kan vara intressant?

Att investera i ett medlemskap hos
Börsdata kan vara vettigt.

Beror helt på vilken nivå du vill lägga dig på i din analysförmåga.

All ära åt längre utbildningar som t.ex en master i finans som @emilv länkade, men frågan är då också hur mycket man lär sig om att just analysera bolagsvärde kontra aktiekurs osv.

Just att lära sig kring att analysera aktier hade jag direkt gått till Unga Aktiespararare (om man är under 29 år) eller Aktiespararna (om man är över 28 år) för att gå olika typer av utbildningar kring detta ämnet. Se om du vill lära dig mer efter det dom har att erbjuda för att då eventuellt ta någon längre utbildning. Är väl lite färgad då jag själv är engagerad i Unga Aktiesparare, men det är verkligen en plats för kunskap inom detta ämnet från oberoende personer med den kunskapen :slight_smile: