Mer aktieanalys i RT-forumet?

Jag tycker det skulle vara kul om det fanns någon kategori för ren aktieanalys :slightly_smiling_face:

Det är förstås emot de rekommendationer som brukar ges här att handla med enskilda aktier, men det är nog ändå något som många gör i sin “lekhink”.

Jag vet att kategorin “Aktier och börsnoteringar(IPO)” finns men diskussionerna där är ganska generella så jag tycker ändå att det saknas en renodlad analyskategori.

Förslagsvis kunde man ha “Aktieanalys” under kategorin “Spara och investera”.

Min tanke och förhoppning är att vi skulle undvika tips som “köp den här för den är bra” och fokusera på inlägg i stil med “jag har gjort denna analysen på denna aktien och det ser intressant/avskräckande ut, vad tycker ni?”

Utgångspunkten skulle vara att man gjort en analys som man presenterar, både resultat och tillvägagångssätt, så kan vi kanske lära oss av varandra och utvecklas tillsammans i denna mer lekfulla gren av investeringsträdet :pray:

Vad tycker ni andra?

8 gillningar

Intressant ide :slightly_smiling_face:, aktieanalys för lek & spekulations hinken! Jag kan inte så mycket om detta ämne, men lär mig gärna. Någon som har ett boktips i grundläggande aktieanalys?

Mvh / Stefan

2 gillningar

Hej Stefan,
Blir man patreon medlem så får man lite tips för just lekhinken :slight_smile: så det kanske kan vara kul!

Nu är jag inte själv medlem via patreon, men det marknadsförs ändå på nedan vis så skulle kunna gissa att det finns där:
“* Tips på konkreta mindre investeringar för lekhinken (ca 5-10 per år).”

Själv köpte jag min första aktie, nu i veckan och den har både gått upp och ner på 2 dagar, så många nya upplevelser. Men känslan är euforisk nu när den gick uppåt, så jag förstår känslan av att fortsätta jaga rätt aktier.

Men som sagt roligare om man träffar rätt!

3 gillningar

Det vore väl i så fall mer intressant med ”omvärldsbaserade analyser”. Jag
menar typ att analysföretag 1 bedömer att aktien 1 har köpläge medan analyshus 2 säger säljläge. De argumenterar så här för respektive linje. Vad är egentligen relevant att tro på?

Det finns en enorm mängd befintliga analyser framtagna av proffs. Aktiespararna har tydligen gjort till ”sin grej” att försöka samla ihop alla olika analyser på ett ställe.

Alla egna teorier om mirakelaktien X stora potential känns ärligt talat mest tröttsamma. Att däremot titta på t.ex. utvecklingen av Investors substansvärde, tillväxttakten för SAAB eller marginalerna för Ericsson är väl mer relevant i så fall. Här finns normalt ett stabilt grundmaterial som inte är spekulativt.

2 gillningar

Slog till som års sponsor på Patreon idag! Lite nyfiken är man ju :upside_down_face:

3 gillningar

Såå, vad säger Jan, admins & moderatorer om Kents förslag?

2 gillningar

Jag har absolut inget emot att det görs mer aktieanalyser i forumet, det är ju bara att jag inte kommer göra dem. :slightly_smiling_face:

Patreon kommer de några gånger per år, men då är de ofta skrivna av @Andre_Granstrom, en vän till mig Niklas eller någon annan som gör det professionellt.

3 gillningar

Jag förstår vad du menar, men om jag får komma med lite motargument:

“Proffsen” gör sällan bra analyser i min mening. De arbetar med samma vanliga metodik, vilket bygger ofta starkt på prognoser samt en detaljnivå som oftast leder till “exakt fel istället för någorlunda rätt”. Vad har du för nytta av att prognostisera kundfordringar för 2025e exempelvis, och vilken precision har du?

Utöver detta, bland det svåraste när man äger enskilda bolag är psykologin. Att ha gjort sin egen analys & tro på den gör det exponentiellt lättare att hålla lugnet i tuffare tider, snarare än att samlat ihop 30 olika bolagsanalyser och försöka dra en slutsats därifrån. Har du gjort din egen analys bör du även veta när du haft fel, så att du kan sälja. Sitter man endast på andras analyser är beroende av uppdateringar från ett analyshus etc för att veta när saker och ting inte faller ut som det var tänkt.

Håller dock med dig till 100% i sista stycket; när jag gör analyser är det ofta där jag börjar. Historiken agerar ofta guide, då ett bra bolag ofta fortsätter vara bra, marginaler har en tendens att uppvisa pendel-effekter etc etc :slight_smile: Ju mindre du behöver spekulera (tillväxt) & ju mer du kan se från dagens kassaflöden & prisnivå att det kan vara ett attraktivt köp (värde) desto bättre i min mening. Sen köper jag självklart bolag jag tror kommer växa, men börjar man starkt spekulera där “allt måste gå rätt”, då är man oftast vilse redan.

2 gillningar

Det finns olika typer av analyser. En del är av den typ du beskriver. De är ofta ganska kortlivade.

En hel del analyser är beställda av olika bolag och där försöker man ”identifiera värden”. Det kan samtidigt finnas anledning att vara skeptisk till en del påståenden. Syftet med ”analysen” är ju att höja värdet på aktien. Samtidigt är ju analysen fokuserad på mer långsiktiga förutsättningar, inte att kvala in på listan över ”Köpvärda aktier vecka 27”. Någon mindre partisk bedömare kan säkert komma med bra reflektioner kring sådana analyser.

1 gillning