”En helt oslagbar strategi” – så hittar du guldkorn på börsen

Rubriken är rubriken på en artikel i DI idag.
Strategin - se artikeln nedan - går ut på att köpa aktier som rekommenderas av analytiker och sälja aktier som säljrekommenderas av analytiker. Jag har ställt denna fråga förut tror jag, men VAAAAR hittar man sådana analyser och vad finns det för analysinstitut??

”En helt oslagbar strategi” – så hittar du guldkorn på börsen

Långsiktiga investeringar kan vara helt förödande – om man väljer fel aktier, eller köper vid fel tidpunkt.

Di listar Stockholmsbörsens sämst presterande stora och medelstora bolag de senaste fem åren, och Martin Guri på Kepler Cheuvreux tipsar om hur man undviker fiaskon.

”Det är en helt oslagbar strategi över tid”, säger chefsstrategen.

Christopher Jungstedt

Uppdaterad: 19 mars 2021, 10:13 Publicerad: 19 mars 2021, 09:29

Martin Guri på Kepler Cheuvreux.

Martin Guri på Kepler Cheuvreux.Foto:Mostphotos/Di

Att investera långsiktigt är en av de vanligast förespråkade nycklarna till framgång på börsen. Men det utesluter givetvis inte floppar. De senaste fem åren har Stockholmsbörsens breda index OMXSGI, som inkluderar utdelningar, mer än dubblats. Samtidigt har storbolagen Millicom TIGO SDB -1,07% och H&M HM B -2,02% backat med 6,6 respektive 4,8 procent inklusive utdelningar. Bland de medelstora bolagen har nischbanken Collector COLL -1,62% presterat sämst, ned nästan 72 procent, följt av butiksinredningsbolaget Itab och biometribolaget Fingerprint med fall om 69 respektive 68 procent.

Det bästa sättet att undvika surdegar i portföljen är att anamma ett kvantitativt investeringsperspektiv, anser Martin Guri, chefsstrateg på Kepler Cheuvreux.

När han arbetade med kvantitativ strategi för en tidigare arbetsgivare tittade de månatligen på bolagen som fått upp- respektive nedreviderade vinstprognoser av analytikerkåren.

”När ett bolag börjar revideras upp så är det bara att köpa eller hålla i, och när vinstprognoserna börjar revideras ned är det bara att sälja. Det finns alltid bolag med uppåtgående revideringstrender, så köp ett sådant i stället. Det är en helt oslagbar strategi över tid”, säger han.

Värt att notera var att transaktionerna inte gjordes på samma dag som prognoserna reviderats ned, utan på ett bräde en gång i månaden.

”Ofta kommer kursreaktionen ganska omedelbart, men poängen är att det sällan är en engångshändelse, så nedrevideringarna är varningstecknet”, säger Martin Guri, och fortsätter:

”Bolag i nedförsbacke tenderar att fortsätta nedåt. Man ska inte sitta kvar och hoppas utan bara klippa.”

Sparare som verkligen vill investera med ett kvantitativt synsätt ska vända på den vanliga analysprocessen, och börja med att titta på siffrorna snarare än bolagsnamnet och dess mjuka värden.

”Koppla bort känslorna. Så fort du ser bolagsnamnet så känner du något. Över tid är det oftast mer framgångsrikt att investera genom att analysera i den omvända ordningen. Är siffrorna bra eller inte? Sedan kan man se om bilden går att bekräfta genom den mjuka storyn.”

Bland aktierna på listan, som har backat eller stigit med under 20 procent de senaste fem åren, hittas även två av storbankerna.

”Bankerna har ingen underliggande vinsttillväxt, och prognosutvecklingen är helt stillastående. Just nu har de momentum kursmässigt tack vare räntekurvan, men över tid har de inte fått ökad intjäning.”

Försvarskoncernen Saab har i sin tur ökat med blott 1,5 procent på fem års sikt.

”De har en otroligt komplicerad affärsmodell som inte går att se igenom och levererar väldigt klumpvis. Folk har tröttnat på den, och av ESG-skäl är det många som inte vill eller kan äga den. Den aktien är ‘dead in the water’ – den kan man bara strunta i, på ren svenska.”

Vad gäller vissa av aktierna som har rasat mest på börsen så kan det samtidigt vara läge att gå mot strömmen, enligt chefsstrategen.

”De mest utbombade aktierna kommer ju troligtvis att ha en bättre absolut kursutveckling under det närmaste halvåret än de som ligger på plus.”

Köp en indexfond så sliperns oddsen emot dig och surfar på den långa vågen som går svagt uppåt.

Ja man undrar :slight_smile:

Ett problem är att analytiker ger så många fler köp- än säljrekommendationer så vilka köpråd ska man tro på. I USA så är under 10% av antalet analyser sälj och över 90% köp. Så ska man bara ackumulera antalet aktier?

Mest intressant är att jag tycker Martin Guri pratar emot sig själv på säljsidan. Först säger han:

”Bolag i nedförsbacke tenderar att fortsätta nedåt. Man ska inte sitta kvar och hoppas utan bara klippa.”

Men sen på slutet

”De mest utbombade aktierna kommer ju troligtvis att ha en bättre absolut kursutveckling under det närmaste halvåret än de som ligger på plus.”

Så vilket är det undrar man. När är det utbombat nog för att vända?

Känns som att man får göra sin egen analys och sen titta analytikerråd ungefär som att läsa framtiden i kaffesump :slight_smile:

3 gillningar

När jag hör sånt här från analytiker går alla tänkbara larm av i mitt huvud om börsbubbla. Då är jag inte ens gammal nog att ha upplevt någon så jag förlorat kännbart mycket pengar.

• Värdera upp kortsiktighet.
  • Dissa långsiktighet med exempel över egentligen korta tidsperioder
  • Jaga starkt momentum.
  • Köpa utbombade aktier (skiten ingen vill ha).
  • Framförallt lämna fundamenta avsiktligt, alltså ta på sig väldigt hög risk.

Jag gör en kaffe och håller mig till mina indexfonder…

3 gillningar

Analytiker har betalt för att göra analyser (och skapa uppmärksamhet) inte tjäna pengar. Hade de kunnat tjäna pengar på sina analyser skulle de inte varit analytiker. Just saying.

Det här är bara brus. Bara att ignorera i min mening. :slightly_smiling_face:

8 gillningar

Nu tycker jag att du är lite tråkig ;)))) momementum min vän gör dig oberoende, ekonomisk!

2 gillningar

Åhh, tack! Blir lite smickrad här :blush:

Att momentum skulle göra mig oberoende tror jag definitivt, jag hade inte haft något kapital kvar efter ett tag

4 gillningar

Även något att tillägga är att göra skillnad på analyser gjorda av analytiker som gör det antingen i uppdrag från sin arbetsgivare eller i sitt eget intresse och den andra typen av analyser som är “uppdragsanalyser” som är analyser köpta av bolaget som analyseras.

Men bara för att dom är köpta så behöver dom inte vara “kryddade” till det positiva, däremot så publiceras inte köpta analyser där analytikern inte gör en positiv bedömning, hade varit väldigt otaktiskt av bolaget att vilja publicera en sådan :joy:

1 gillning

Asså vilket skituttalande. I princip alla backtester gjorda av forskare visar rakt och tydligt att köprekommendationer ger ingen statistiskt signifikant alpha över en 6-faktor modell (F&F 5 +momentum). Förstår inte hur man vågar sticka ut hakan sådär när det FINNS studier? Säljrekar har ett visst signifikant alpha, men inte jättestort. Och som skrivits tidigare finns en enorm bias mot köp kontra sälj. Investerar själv systematiskt i en kvantitativ modellbaserad portfölj, byggd på värde, kvalitet och momentum. Skulle aldrig besudla min modell med att ta hänsyn till köp/sälj-rekar

5 gillningar