Debattfråga: Är Teknisk Analys (TA) ett luftslott eller ej
Citatet av Eugene Farma är från 1965 (!!). Kanske inte ska anföra det som argument för eller emot teknisk analys i en nutida diskussion. (Fama, E. F. (1965): “The Behavior of Stock-Market Prices,” Journal of Business, 38(1), 34–105.)
De poddar du referade till pratar inte om TA vad jag kunde läsa mig till. Förutom det generella att försöka gissa var det tar vägen i kontexten av vilken sort fonder man ska välja, index eller aktivt förvaltade. I alla fall var det den frågan som den forskning som lyftes fram avhandlade, vilka fonder är ”bäst” index eller aktiva. Inte något om TA.
Zakamulin pratar om glidande medelvärden och en väldigt förenklad momentummodell. Reservation för att jag missade något. Jag har inte sett alla de 5 slutsatser somdu förde fram som sprunget ur VZ:s uppsatser. Det är inte representativt för TA precis. TA är bra mycket mer än detta så jag kan inte respektera det som ett hållbart argument för att TA inte fungerar. Sen får man inte glömma att en forskare gör ingen sommar. Forskare fastnar ibland och kan ha en bone-to-pick e.dyl.
Artikeln ”Opinion: Most stock-market-timing newsletters fail, comprehensive study shows” nämndes i sammanhanget TA men jag ser inte kopplingen. Det pratas om 10 och 15 års perioder. Känns som det snarare passar i argumentationen kring index-fonder och 5+ år sikt. Visst kanske det tekniskt sett är TA men då får du först visa mig den person som använder TA för investeringar på mång-års-sikt. Den artikel som refererades gjorde det farliga felet att ta hela populationen och kör medelvärden och anta att det är representativt för alla tips från olika newsletters. Det ger en snygg rubrik osv men det är inte relevant för någorlunda upplysta beslutsfattare, som de flesta här i forumet är. Man använder inte TA för 15 års investeringar, väldigt sällan för affärer över 1 månad.
Om TA inte var något så skulle det väl inte studeras så mycket kring alla modeller och fortsätta studeras på det. I princip all forskning inom ”börsen” bygger på historiska data, man kollar om förutsägelser eller metoder har funkat genom årens lopp. Dessa studier står till stor del på Faktiska Data. En grundläggande sak i TA är back-testing, dvs att man kollar historiska Faktiska Data om metoden/mönstret finns. Därefter gör man förutsägelser med olika grad av sannolikhet. Om man raljant avfärdar det som Eugene Farma då får man nog också avfärda forskning inom börs-ekonomi, statistik och psykologi. Det är en god bunt aktörer på marknaden som till en betydande del använder TA i sitt dagliga värv. Där är det skarpa pengar och om TA inte funkade så skulle det åka ut väldigt fort.
Så de referenser du förde fram är bara mindre relevanta till TA, förstås beroende vad man definierar in i TA.
Vad gäller studier så finns det ju många, inte inom akademin kanske, men vi har på nära håll bl.a. Investerarfysikern. Magic Formula m.fl. fortsätter ge en överavkastning och de bygger på TA. Hoppas du inte kräver Enbart akademisk forskning utan att även icke-akademiska studier platsar som underlag. De måste förstås kvalitetsgranskas liksom de akademiska rapporterna.
Jag har fortfarande kvar en känsla av att skåda i té-blad när jag hör en del TA-personer om vad de ser bland alla candle-sticks. Likväl, TA bygger på Back-Testing och accepterar man forskning som bygger på historiska data så får man nog hacka i sig TA som också bygger på historiska data. Börsen och TA är ett sannolikhets-spel. Ingen tror att man kan Förutsäga framtiden.
Ta en helg-kurs eller nåt i TA och lyssna speciellt när det pratas om Back-Testing. Det fick mig att ta mig förbi känslan av skåda-i-téblad. Tror inte Eugene Farma kom förbi det stadiet. Fast på den tiden så fanns bara TA i sin ur-form, jämförbart med Homo Erectus vs Homo Sapiens.