Kan ni inte göra ett avsnitt på aktier?

Moinmoin,

Jag har sedan ca sex år följt Rika Tillsammans och har lyssnat på de flesta av avsnitten. Ni har haft några djupdykningsavsnitt med teman såsom räntefonder, indexfonder, pension och riksbanken. Ofta har ni berört och förklarat, men mig veterligen aldrig haft ett riktigt djupdykningsavsnitt, på temat aktier. Jag har i flera år tänkt att ett sådant avsnitt nog kommer snart, men eftersom det ännu inte kommit (?) efterfrågar jag nu ett sådant avsnitt.

Förslag på frågor att reda ut:
Vad är en aktie? Varför finns aktier? När skapades aktiebolag? Vilka typer av aktier finns det? Vilka börser finns det? Hur fungerar en börs? Vad innebär termer som aktieantal, soliditet räntetäckningsgrad, marginaler etc…

Vi har lärt oss att hålla oss till aktieindexfonder, och att inte ägna oss åt enskilda aktier, men en bättre förståelse för vad aktier är och hur de fungerar skadar ju inte.

Tack för en inspirerande pod!

6 gillningar

Tack för förslaget! Jag ska fundera på det.

Jag är ju dock inget fan av enskilda aktier, så jag tänker att anslaget behöver bli något annat än nyckeltal etc.

1 gillning

Med en enklare googel sökning finns svaren… Typ Sveriges första aktiebolag bildades 1848…

Hej Jan och JPT,

som god lärling håller jag naturlightvis med Jan, men som sagt tänker jag att det skulle vara av intresse att förstå mer av grundstenarna av en global aktieindexfond, såsom jag exempelvis lärt mig mer om grunden i räntefonder och om både riksbankens och pensionsmyndighetens arbete direkt från podden… Generellt tycker jag att balansen mellan de “torra” avsnitten och de “mjukare” avsnitten är bra, men just denna punkt tycker jag fattas i den “torra” delen… ’

@JPt Att den efterfrågande informationen, liksom all annat, finns på annat håll. är jag såklart medveten om. Enligt ditt spår så är väl Rika Tillsammans, sånär som på de personliga berättelserna, i sig helt överflödigt?

1 gillning

Jag är öppen för ett avsnitt, men det handlar om att göra det på ett RT-vis. På patreon har vi två avsnitt med @Andre_Granstrom som går genom både DCF-värdering av aktier och prissättning av aktier. Han gör ju det hästlängder bättre än mig.

1 gillning

Jag håller nog med TS här och då tänker jag du lite missar målet lite här @janbolmeson.

Alltså det jag tänker mig är att gå igenom vad är ett företag? Företagsformer, gå vidare in på specifikt aktiebolag. Mot vad publika aktiebolag är. Hur handlas sen dessa publika bolags andelar? Var är en processen bakom?

Alltså få bort det abstrakta konceptet aktie (brevlådeanalogin) och istället gå från andra hållet. Vad är ett företag? Vad skiljer en enskild firma, en ekonomisk förening, ett handelsbolag från ett aktiebolag (och i synnerhet publika aktiebolag)?

Det i sig har inget att göra med att investera i enskilda aktier.

5 gillningar

Tack för tipset! Snåljåp som jag är, har jag orättvist hållt mig borta från Patreon. Kanske ett gratisavsnitt med självaste Andre Granström kunde vara något att överväga?

1 gillning

Några grejer som kan vara kul för nybörjare att lära sig mer om:

• Utdelningar, både i form av cash och avknoppade bolag.
  • Nyemission.
  • Aktiesplit.
  • Börsintroduktion.
  • Uppköp/bud.
  • Insideraffärer och annat marknadsmissbruk.
  • Olika aktieslag – stamaktier, preffar m.m.
  • Skatteregler, särskilt för utländska aktier.
  • Årsstämmor = gratis underhållning och snittar.
  • Årsredovisning och kvartalsrapporter, vad är viktigt att läsa och förstå?
2 gillningar

Här är länken till https://www.patreon.com/join/rikatillsammans :wink:

Jag kan absolut prata mycket om det här - men vad är värdet tänker ni att lära sig mer om detta?

Absolut som tillgångsslag hade vi absolut kunnat göra ett RT-on-brand avsnitt. :+1:

2 gillningar

Jag skulle gärna lära mig mer om aktier och hur aktiebolag fungerar. Har inga planer på att bli daytrader, men vore kul att bättre förstå de grundstenar som indexfonderna består av. :blush:

3 gillningar

Tycker också detta låter intressant

Jag kan själv tycka att sådant som hör hemma på A-kursen i FEK känns lite tradigt att repetera i RT. Däremot kunde rimligen företag, aktier och fonder vara intressanta att titta på i ett mer “strukturellt” perspektiv.

Jag tror inte på de där “byråkratiska” frågorna men däremot att det kunde vara värt att bättre förstå något om värdeskapandet i aktier. Det är lätt att uppfatta att aktien X går starkt på grund av Guds mirakel, för att “VD:n Kalle är så duktig” eller liknande.

Mycket av rörelserna på börsen är ju i någon mening irrationella. Någon spekulerar i aktien A eller blankar aktien B. Någon rapport från en konkurrent säger något om framtiden. I tidningen står det att X-teknologin är framtiden. I USA höjs eller sänks räntan. Det händer mycket hela tiden som gör att olika aktier går upp eller ner. Inget av detta har dock något med själva företaget att göra utan är mest brus. Ska man förstå något på riktigt behöver man förstå företaget. Då blir sådant som belåningsgrad, multipelexpansion och liknande intressant. Miller och Modigliani är ju två gubbar från a-kursen i FEK som faktiskt är relevanta för en bredare publik och att förstå deras tes är vettigt.

Man kan förstås fokusera på själva aktievärderingen som metod och använda enskilda företag som studieobjekt. Jag tänker också att man kunde titta bredare på själva fenomenen och hur olika branscher skiljer sig åt.

Jag har haft många diskussioner med personer som hävdar att aktiehandel inte genererar något samhällsvärde överhuvudtaget. Kanske något man kunde behandla om det blir ett avsnitt på ämnet?

Enligt min uppfattning är aktieägande en del av en kapitalistisk ekonomisk struktur som driver samhället framåt. Det är inte enbart aktieägare som gynnas, utan även företagen. Men det är inte enbart de största ägarna som bidrar, alla gör det, vare sig de är medvetna om det eller ej. Allt från traders, blankare, passivt sparande och handelsalgoritmer är en del av strukturen och tillför något.

Det är ett perspektiv på frågan. Man kan också titta på länder där det saknas tillgång till handel med aktier och fonder eller där handeln är begränsad till det egna landet. Att det saknas bidrar till fattigdom och begränsningar leder lätt till obalanser som inte är till gagn för spararna.

Men kan ändå vara intressant för folk att få bakgrunden till dagens aktiebolag och senare börs. Typ att man använde det för att ordna fram kapital och sprida risker när man skulle hämta hem porslin, kryddor etc från fjärran länder så man slapp riskera att bli bankrutt om skeppet man själv ägde förliste. Bättre att äga en mindre andel av tio skepp istället, även om bara 8/10 kom tillbaka så blev det fin vinst.

1 gillning

Jo visst är de så, men man kan söka mycke svar på googel…

Det gäller väl alla ämnen som det görs avsnitt om? :thinking:

3 gillningar

Jo, mitt svar att söka på googel va, när bildas sveriges första aktie bolag… De kan man söka på googel, men mycke av de andra kan förstås göras ett avsnitt av…

1 gillning

Ah, då missförstod jag lite. Men de får gärna ta med lite historia, sånt är kul, även om det står på google också. :blush: