Kan ni inte göra ett avsnitt på aktier?

Har svårt att uttrycka mig bra i text… Van vid att saker kan misstolkas…

1 gillning

Tips till snåljåpar! Man kan välja en summa själv, exempelvis skänka 10 kr/månad eller så. Ifall många gör det så kommer ju en liten summa per person göra stor skillnad för Jan och Caroline :slight_smile:

Man får dessutom tillgång till många bonusavsnitt via FikaTillsammans-podden etc

Känner att jag får göra lite reklam eftersom Jan inte vill försöka påtvinga någon :joy:

1 gillning

Värdet av att veta mer utav vad en aktie är tycker jag är enormt viktigt för att få en förståelse i vad man faktiskt äger även om man enbart investerar i breda fonder.

Börjar man bara spara i lysa utan att kolla hur aktier etc fungerar i grunden så är det nog ej lika lätt att hålla kvar sina portfölj vid nedgång då man enbart ser en “graf” som rör på sig och ej vad denna graf faktiskt representerar.

Jag som ex brukar gå in i mina indexfonder kolla på de underliggande innehaven och faktiskt kolla att oj jag har si o så i denna aktie för att få en tydligare bild utav vad jag faktiskt äger.
Detta är mycket psykologi för jag tror vi människor gärna vill kunna greppa vad vi äger och att bara säga hela marknaden tror jag blir för “enkelt” för somliga för att också hålla motivationen uppe att fortsätta sätta in pengar.

Sätter jag in 10k så kollar jag på vad indexet äger (topp 30 aktier) visst det blir ingen skillnad i mitt beslut men det känns helt enkelt bra att på en grundläggande nivå kunna förklara för sig själv hur dessa bolag fungerar etc.

Men detta skiljer sig nog väldigt mycket mellan person och person hur man tänker.