Hej. Jag jobbar idag som snickare men ska efter nyår börja studera. Utbildningen är en byggrelaterad YH-utbildning, där jag en dag i veckan under två år kommer ha föreläsningar osv. Resten av utbildningen är förlagd till min arbetsplats i form av “LIA” och jag kan då arbeta som vanligt. Tyvärr kan jag inte få mina dagar på skolan betald av min arbetsgivare. Så jag funderar på att starta ett aktiebolag och istället hyra ut mig till min nuvarande arbetsgivare. Jag har räknat lite på det själv och kan se en hyfsad ekonomisk vinning på det om jag även tar Fullt Csn-lån. Min plan är iallafall att ta ut csn på dryga 15 000, och sedan plocka ut ca 18 000 brutto från företaget för att inte överstiga fribeloppet. Pengarna som blir kvar varje månad i bolaget räknar jag med att investera i så stor skala som möjligt, Och sedan plocka ut efter utbildningens slut, alternativt investera i någon fastighet.
Med detta undrar jag om det verkligen är så “enkelt” som det låter i mitt huvud. Har jag missat någon fallgrop, regel eller lag? Någon här med erfarenhet eller tips?
Tack på förhand