Betala CSN-lån med AB / på annat sätt

Jag jobbar ensam i mitt eget aktiebolag. För att kunna generera inkomst till bolaget behövde jag den utbildning som jag idag har privat CSN-lån för. Vad jag kan läsa mig till måste återbetalning av CSN-lån ske med en redan beskattad inkomst, men har någon av er som läser detta betalt sina CSN-lån på något annat sätt?

Är väl ett starkt argument man skulle kunna yrka på att man behöver en viss utbildning för ett specifikt jobb och därmed bör kunna betala av det. På samma sätt som om man går en utbildning i jobbets vägnar när man har sin firma.
Men tyvärr är det väl privat lån och går ej att betala från firman skulle jag tro.

Man kan nog inte på samma sätt argumentera att man ska betala av sin privata bils lån för att man behöver bilen för att ta sig till jobbet.

1 gillning

För att kunna bedriva verksamheten i mitt AB behöver jag någonstans att bo, annars kan jag inte jobba. Är det då inte rimligt att bolaget betalar av mitt huslån?

Nej, det kommer aldrig flyga. Ditt CSN lån har du tagit privat, du måste betala av det privat med skattade pengar.

3 gillningar

Jag är helt med på den. Är ny företagare och bara intresserad av att höra vad som är tillåtet att göra. Tack för svar!

1 gillning