CSN och aktiebolag

Hej!

Jag ska börja studera och har sedan tidigare drivit en enskild firma i ca 15 år.
Tänker att jag vill ta studielån och samtidigt arbeta så mycket jag hinner.

Mitt arbete är sådant att jag gör ganska små insatser tidsmässigt och får ut en ok månadslön på detta så i teorin borde jag kunna jobba på som vanligt ungefär.

Så jag har funderat på det här med att starta AB och på det sättet “skjuta upp” löneuttagen tills utbildningen är färdig om ca 5 år för att inte tjäna “för mycket” för CSN.

Jag har läst någonstans här att detta kan vara ett smart upplägg men undrar om någon här gjort så i praktiken.
Lite orolig för att det på något sätt ska bli problem med CSN.

Någon här som har reel erfarenhet?

När jag pluggade hade det varit en mycket bättre lösning än att ha EF som jag hade. Men det är typ 15 år sedan. Tror dock inte reglerna förändrats.

Vad är den ungefärliga brytgränsen när det är bättre med AB i förhållande till EF när man tar csn?

Fribeloppet 2019 var ca 90000 kr per halvår. Om du drar in mer än så i företaget så kan du tjäna på att ha ett AB. Då kan du nämligen låta pengarna ligga kvar i bolaget. Det är bara när du tar ut pengar som aktieutdelning eller lön som det räknas mot fribeloppet.

Det här är under förutsättning att fribeloppet kommer tillbaka. Det avskaffades helt under pandemin och liberala politiker vill inte att det ska komma tillbaka.

3 gillningar

Tack för era svar!
Låter som jag kör på med AB då.
(Under förutsättning att de återinför taket)

1 gillning

Okej tack för svaret! I nuläget behöver jag nog inte oroa mig för fribeloppet men inom kort tid blir det nog aktuellt med AB

AB är en smart lösning om du ej behöver pengarna. Därefter kan du plocka ut pengarna som utdelning till 20% skatt (förenklingsregeln 3:12, där finns inga krav på löneuttag i bolaget).

2 gillningar