Anställd, EF som börjat rulla hur göra?

Hej!

Jag har drivit EF i 11 år i olika former vid sidan av anställning. Har nu i år kommit upp över alla brytgränser som anställd (65tkr / mån). Samtidigt som min firma har tagit fart, förra året blev det en vinst på dryga 60 tkr med 30-40 tkr som fanns som förlust att ta igen dessutom.

Hittils i år ligger vinsten på ca 90 tkr, misstänker att det kan bli en dubbling av det till årets slut. Det självklara är såklart att gå över till AB. Men hur gör man egentligen det lättast blir snurrig av att läsa regler och information om utdelning och att gå från EF till AB. Trots att jag gjort allt i bokföring med mera dessa år. Kanske just därför som det känns som ett jättestort steg att göra detta.

Nummer två är också att jag gissar om utvecklingen kan fortsätta i mitt EF (blivande AB?) så landar 2024 på åtminstone det dubbla i vinst / överskott. Hur gör jag bäst för att optimera uttag av pengar till mig, men även regler kring det kapital som stadigt kommer stiga i ABt? Eftersom jag då kommer över schablongränsen.

Edit: Vi kör gemensam ekonomi i hushållet också förresten, sambon pluggar och tar csn just nu. Är det ännu bättre att anställa henne för att få ut mer till hushållet?

Kan inte svaren på frågorna ovan. Men tänk på här att CSN har maxtak för inkomst om man ska ha lån och bidrag. Annars blir man återbetalningsskyldig. Har man AB kan man ju spara det kapitalet till senare eller över några år för att maximera. Till efter CSN och studierna är över tex.

1 gillning

Ab är knappt lönt med de relativt små vinsterna speciellt inte om det bara är ett år. Räntefördelning?

Det är inte bara ett år… Läs igen? Samt förväntar mig att vinsten kommer stiga, det vet man visserligen aldrig dock.

Räntefördelning vad menas? (:

1 gillning