Hög vinst i EF, smartaste sättet fram

Hej,

Skapade en EF förra året med förlängd räkenskapsår. Vinsten blev lite bättre än planerad, kommer bli runt 2-2.5 mnkr i September.
Funderar nu på hur jag bäst ändrar de till ett AB eller som jag bara ska fortsätta med EF och lägger allt i en expansionsfond och rullar vidare med de?

Jag tror att de kommer att bli minst 2 mnkr om året i vinst nu framöver närmaste åren. Oftast har jag större delen av värderingen i inventarie så de e inget som syns på företagskontot. Sitter oftast på 200-300.000 kr där. Har tänkt på att jag kan ha hela summan i inventarie när de ska skattas men samtidigt så ska de ändå skattas för allt en dag. Är nog bara smartast att i September i år, avsluta EF, betala skatt på allt och sen köra på allt via ett AB? Tänker September igen för då kan jag köra förlängd räkenskapsår igen på ABet

Bryr mig inte allt för mycket om att göra avdrag på saker vilket verkar vara fördelen med ett AB, självklart skönt att kunna göra en skattefri utdelning per år. Jag spenderar inte riktigt över 200.000 kr om året så de hade blivit täkt av de. Kanske vill köpa ett hus framöver.

Har ni några tankar eller funderingar på hur jag bäst går till väga? Tack.

Förlängt räkenskapsår i EF är sällan bra om rörelsen går med vinst. Kör man ett kort år får man mindre vinst att hantera. Man får dessutom ett räntefördelningsunderlag samt underlag för expansionsfond. Men gjort är gjort.

Det känns som att ett AB är det enda rimliga. Leta upp en kompetent redovisningskonsult som kan guida dig vidare i skattedjungeln.

Tack, trodde inte att de skulle gå så här bra men nu är de gjort :slight_smile:

Förutom de jag skrev ovan, angående utdelning och avdrag, vad är fördelen med ett AB i min situation? Så man lär sig lite.

Stort Grattis!