CSN återbetalning olika vid EF och AB

Startade EF förra året. Fick nu årsbesked från CSN och blev lite nyfiken kring vad de menar med bruttoinkomst när det gäller inkomster från företag. Man betalar ju även sina egenavgifter vid EF, medan man vi AB tar ut en lön som anställd och företaget betalar de sociala avgifterna (kallas egenavgifter vid EF).

Efter samtal med CSN och Skatteverket har jag nu lärt mig att jag borde ha haft ett AB för att få en i deras ögon lägre bruttoinkomst.

CSN går bara på vad Skatteverket till sist anser att jag har tjänat brutto, dvs. vid EF före egenavgift och inkomstskatt. Men om jag hade haft AB hade Skatteverket bara rapporterat min bruttoinkomst som endast inklusive inkomstskatten, men exklusive de sociala avgifterna.

Arbetar man heltid i företaget och har CSN-lån tagna mellan 1989 och 2001 blir det en ganska stor skillnad i hur mycket man ska betala per år, fastän man netto bara får ut lika mycket i EF som i AB.

I AB kan man ju dessutom välja att plocka ut mindre i lön. Då minskar årsinkomsten och därmed beloppet CSN anser att man ska betala tillbaka. Och man kan istället t.ex. pensionsspara via AB och investera pengarna.

Tycker det är synd att EF diskrimineras på detta sätt mot både AB och att vara anställd.

Får antagligen byta till AB istället, då jag vill betala så lite som möligt på lånet tills det skrivs av. Tyvärr hinner det nog betalas ändå, då beloppet inte är så högt och räntan detta år är 0 (!) enligt CSN för mitt lån. Alla pengar som jag betalar går till att amortera.

Tankar på detta kring företagande och CSN?

1 gillning

Det låter spontant som ett missförstånd. Egenavgiften räknas som en kostnad i enskild firma. 2021 finns det däremot särskilda lättnader kring egenavgifterna som gör att din ”inkomst” blir högre, som möjligen saknas om du driver AB. :thinking:

I EF betalar du egenavgifter 25-29% beroende på årets resultat , i AB sociala avgifter 31,42%. Låt säga att årets resultat blir 400.000, då blir det ca 27% i egenavgifter och fördel EF mot AB blir 17.000kr. Hur mycket mer får du betala till CSN per år?

AB är fördelaktigare för resultat över ca 750.000 per år. Varför inte köra både EF och AB? Då får du det bästa av båda företagsformerna.

Precis, egentligen ingen skillnad när det kommer till netto.

Men skatteverket redovisar bruttot olika beroende på företagsform, vilket CSN utgår ifrån.

Enligt skatteverket redovisas brutto från AB som om jag vore anställd, dvs inkomst före inkomstskatt men efter att Sociala avgifter har dragits, då detta är något som dras INNAN lönen betalas ut. Alltså som vid anställning.

Men vid EF redovisas min vinst (lön) brutto inklusive både inkomstskatt och egenavgifter från företaget.

Detta låter väldigt konstigt, men vad damen på skatteverket sa. Jag försökte visa på skillnaderna som uppstår mellan företagsformerna och hur det i så fall påverkar vad CSN anser min inkomst är.

Vad är problemet? Att du måste betala tillbaka pengar du lånat och att både räntan och skulden är låg?

Vi andra betalar tillbaka våra statlig subventionerade studielån utan knot, jag har lite svårt att finna sympatier för någon som har som målsättning att slippa undan.

1 gillning