Aktiefonder vs räntefonder på Lysa - liten skillnad

Hej,
Nedan bild visar tremånadsutvecklingen på mina tre hinkar på Lysa. De baseras på 100%aktier, 70%aktier&30%räntor respektive 20%aktier&80%räntor.

Jag blev jätteförvånad över att det var så liten skillnad i utvecklingen.

Kan någon förklara? (Jag inser att min förväntan på stabiliteten i räntefonder är felaktig, men vi nu känns det som att jag lika gärna kan ha 100% aktier…)

Vänligen,
Patric

Jag har inget jättebra svar mer än att 3 månader låter alldeles för lite för att ta ett beslut.

Titta t.ex. hur det gick för räntor under finanskrisen https://lysa.se/whitepaper/, helt ok avkastning.

Sen får man väl välja själv om man tycker räntor eller guld, råvaror passar bäst för att dämpa ett börsfall. Eller lite av allt.

4 gillningar

Det är bara så kortsiktigt på 3 mån och då börsen har fallit krig i Ukraina då passar det bättre portföljen med mer räntor. Men kolla på 1 och 3 årssikt på Avanza Auto 4 28% räntor och Avanza Autio 6 100% aktier då blr det som det ska vara långsiktigt. Stor fördel 100% aktieindex och ännu mer skillnad på 5 -10 årssikt. :+1:. Svårt att uppnå högre eller samma avkastning långsiktigt med lägre risk. Kolla på Avanza Auto 1! :grin:

2 gillningar

Visst går det att hitta perioder då aktiemarknaden går upp och ner och hamnar på samma resultat som räntor eller annat.

Det verkar som att en hel del väljer att spegla hinkarna på lysa. Jag ser inte meningen med det om jag ska vara ärlig. I slutet har man en fördelning mellan (samma) aktier och fonder. Bara att hitta den fördelningen och lägga på ett konto. Tycker jag.

Personligen använder jag lysa för långt/kort sparande och brukar ligga kring 80/20. Leker på Avanza med aktier och grön energi. Buffert på banken och 20% i fysiskt guld.

Tror att många vill ha det uppdelat för att rent visuellt göra det enkelt för sig att se vilka pengar som är till vilken tidshorisont. Har man inte det behovet så kan man ju såklart lika gärna hitta en enda fördelning och ha allt på ett konto.

Själv tillhör jag den kategorin som vill ha många olika konton för olika syften.

1 gillning