Hej! Jag har sedan en längre tid tillbaka använt fondboten lysa, at some point tänkte jag att jag skulle använda avanzas motsvarighet (mer specifikt Avanza auto 6) är inte riktigt säker på resonemanget men tror det handlade om att jag skulle kunna spara till 50k innan det kostade något. Men! Efter att ha lyssnat på lite poddar från rikatillsammans undrar jag om jag borde ha allt på ena stället? Jag är långt ifrån expert men jag undrar om det är nästan samma fördelning och att det därför är bättre ränta på ränta effekt om jag skulle ha allt på ett stället. Nu har jag mer än 50k så det är struntsamma med avgiften - och som jag har förstått det är den så låg ändå att det spelar inte så stor roll. Jag har även Avanza zero som ratades i avsnittet om bästa fonder. Även lite i länsförsäkringar global index!’
Alltså är det kaka på kaka att ha i avanza auto 6 och lysas (95% aktier 5% räntor)
“Ränta-på-ränta” har inget med hur du fördelar ditt kapital (givet att alla investeringar är lika bra). Ränta-på-ränta är bara ett uttryck för att du får avkastning på ditt kapital, och när du får avkastning vöxer ditt kapital, och då får du än mer avkastning. 10% på 100000 är lika mycket som 10% på 50000 + 10% på 50000
Lysa var väl handelsstoppad efter strulet med en räntefond (som sedan Lysa slutade använda).
Oavsett så kan det finnas en poäng att fördela innehavet över flera robotar för att minimera risken att pengarna blir låsta om något händer ena fonden och inte de andra.
Insättningsgaranti är en annan anledning att sprida ut portföljen.
Jag har själv allt på Lysa och även över insättningsgarantin. Men det behöver inte vara en bra idé för det
Förutom det som tidigare har blivit nämnt vill jag bara tillägga mitt perspektiv är att det är skönt att ha allt samlat på samma ställe. Inte behöva två eller flera appar för att se hur dina konton växer. Båda Lysa och Avanza tillåter flertalet konton ifall du vill dela upp ditt sparande på så sätt.
Avanza Zero blir ju ratad pga att innehavet är så smalt, hellre betala lite mer för en Sverigefond med mycket större innehav.