Intressant! EQT och Kinnevik har jag funderat på att sälja, men har valt att behålla dem för att se vad som händer. Förhoppningsvis ser dom samma tjurrusning dem gjorde tidigare.
Vad baserar du TA på? Jag tycker själv det kan vara svårt att avgöra när det är bra läge, och måste erkänna att jag gett upp på att försöka time’a marknaden.
Diversifiering har varit mycket aktuellt i mina tankar, det är där jag känner mig mest uppgiven då jag inte är insatt i andra marknader och inte vet vart jag ska börja.
När det gäller TA tittar jag på bl a på stöd och motståndsnivåer, glidande medelvärden, RSI, Boilinger band och MACD. Men exakt timing är svårt, jag gör ofta 2-3 köp i nåt jag vill in i.
Gällande diversifiering, tänk sektorer. Tänk kanske även valuta/länder. Vad efterfrågas i olika marknadsklimat? Vad är orimligt lågt/högt värderat? Var finns efterfrågan i framtiden? Sätt dig in i några olika typer av bolag o.s.v. Man lär så länge man lever!
Den/de branscher du jobbar med kanske kan väga lite tyngre. Enklare att hålla sig uppdaterad i det man har bäst koll på. Gör alltid din egen analys!
Själv är jag väldigt intresserad, inte bara av pengarna i sig utan även av ekonomi och investeringsprocessen. Den skapar en positiv spiral som får mig att spara och investera mer.
Jag är dock både utbildad civ ing (Ind Ek) och civ ek, arbetar med närliggande ekonomiska frågor dagligen och har investerat på börsen i över tjugo år. Jag överpresterar knappt vs en gratis indexfond.
Får ta mig ann utmaningen att lära mig göra TA, har det fundamentala på plats men det finns ju alltid rum förbättring! Använder ofta Tradingview och hittade via forumet borsdata, båda har varit väldigt bra.
Det går ju att intressera sig för börsen ändå.
Men min poäng var mer att du kanske bör börja med en bas i indexfonder och långsamt experimentera med en liten andel aktier. Så blir fallet inte så hårt om du trampar snett.
Hej, väldigt fin portfölj men kanske ska du göra några strategiska skiften. Gardell (Cevian) gick nyligen ut och varnade för att PE bolagen behöver skriva ner sina onoterade tillgångar upp till 70 %. I ditt fall är det främst Kinnevik (mycket tech som ska göra vinst ”längre fram”) men även EQT i skottgluggen. Eftersom du har en del tech redan kanske du borde sälja av dessa och hedga med ett par kassakor inom livs , telekom eller kanske bank . Några av mina personliga favoriter nämnde jag i ett tidigare inlägg (man får skäll här om man tipsar om enskilda aktier för ofta ) Du får gärna inboxa också för specifika tips. Lycka till
Ni som tycker att ni har bra ”tips” på aktier eller sektorer, har ni någon gång reflekterat över hur meningslösa tipsen blir när de kommer från en anonym användare som inte heller ger någon vidare analys eller bakgrund till varför just detta tips skulle vara värt att lyssna på?
Om man behöver fråga slumpmässigt valda delar av internet om anonyma tips på investeringar i enskilda bolag, så kommer mitt tips här: gör det inte…