Aktiespararna - erfarenheter?

Jag har ganska länge funderat på att gå med i Aktiespararna. Kostnaden är ju inte enorm så det kunde vara värt att testa. Jag undrar nu vad ni som är medlemmar har för erfarenheter och hur ni “använder” medlemskapet. Det är förstås också kopplat till vilken modell av medlemskap ni har. Jag funderar på bas-medlemskapet i första hand.

Är det inte Carnegie som nu mer äger Aktiespararna?

Jag är medlem. Åker en del på deras utbildningsresor. Trevligt sätt att umgås på och snacka investeringar.
Har premium. Tror tidningen och analyser samt vissa utbildningar exkluderas i Bas.

Tidningen är ofta intressant, mest intressanta är Peter Malmqvists artiklar om marknadsläget.

Rikatillsammans har bättre tänk kring fonder (billiga index) och portfölj sammansättning än tidningen Aktiespararens portföljer.

Aktiespararna är mer fokuserade på aktier än fonder.

Läser tidningen samt har en avgiftsfri smartbox hos Aktieinvest.

Nu var det ju ett tag sen tråden skapades men tänkte ändå slänga iväg en kommentar. Jag var med i aktiespararna för många år sedan när jag var yngre och till och med lite engagerad i den lokala styrelsen (Unga Aktiesparare). Då tyckte jag att det var super trevligt och ett bra sätt att lära känna andra med samma intresse. Numera har det väl blivit lättare digitalt men de fysiska möten som anordnas kan säker vara roliga att gå på om lokalföreningen är aktiv. Jag tycker om tidningen också som har en del spännande intervjuer, reportage, och analyser. Dessutom tycker jag att tidningen är ganska lättläst och är bra för nybörjare (vilket jag var då) och ett bra komplement till forum och andra affärstidningar. Passar inte alla såklart men absolut värt att prova för ett halvår eller år och se vad du tycker.

Läser tidningen och använder den avgiftsfria sparboxen smartbox hos Aktieinvest.

Hittade detta ämne via Google…
Iallafall, e det bara jag som har strul med deras sida? Logga in går inte med Win10 eller ens via min android tfn o 5g. Fungerar att logga in med Win11, dock tar det ofta 30-60sek innan dom olika artiklarna öppnas.

Nästan precis blivit medlem hos AS

Det var ständigt strul att logga in på deras sida när jag var medlem. Detta var en av anledningarna till att jag lämnade organisationen. Dock erbjuder de bra kurser och deras tidning är läsvärd.

Ahh, okej, tack för svaret…nu har jag ju redan köpt för ett år, så e inte tidningen otroligt bra så lär jag ju inte förlänga abonnemanget…kurserna e inget för mig, tyvärr

Jag tycker tidningen är väldigt bra. Huvudinriktningen är förstås aktier, men den tar även upp politiska händelser ur ett nationalekonomiskt perspektiv.
Jag brukar resonera som så att jag går med de gånger de har kampanj med specialerbjudande. Nu sist hade de sänkt priset på medlemskap, men inte tillräckligt mycket för att jag skulle blivit med. Ett tag erbjöd de alla medlemmar 300kr i Savr. Vid ett sånt tillfälle slog jag till direkt, trots att min huvudinriktning är aktier i huvudsak.

Med andra ord är tidningen bra, men för att den ska skapa ett tillräckligt stort mervärde för egen del vill jag att priset är riktigt lågt alternativt att man får någon fin produkt som är börsrelaterad. Konstigt att de inte erbjuder någon hundralapp på Aktieinvest då de har starka kopplingar dit…Om så görs i framtiden, samtidigt som priset på medlemskapet år tillräckligt lågt, kanske jag hoppar på igen…

Jag har prenumererat på tidningen men tyckte det tog för lång tid och saknade träningsmoment. Är mest intresserad av frågor som riskhantering, värdering och psykologin bakom besluten i handeln. Har därför kollat på lite alternativ som, t.ex. böcker på nätet och ljudböcker (t.ex. Storytel - Ljudböcker och e-böcker för alla) eller andra plattformar där man kan träna sin beslutsförmåga (t.ex. https://beslutsguiden.nu/). På så sätt sparar jag både tid och pengar som jag kan lägga på aktier istället.