Aktivt AB1 och skapa AB2

Hej! Har någon några tips hur (om möjligt) om man har ett AB med vinst och har tankar på att skapa ett till aktiebolag med annan näringsverksamhet och inriktning längre fram?

Om man kan bekosta aktiekapital och start-kapital från AB1 till exempel. Eller övriga tips på lösningar.

Säkert dum fråga, tack för ev input!

Det finns fler sätt att lägga upp det här på. Själv startade jag mitt andra bolag på samma sätt som mitt första. Med andra ord är verksamheterna helt separerade där jag direktäger dem. Nackdelen är att man inte kan flytta kapital mellan dem. Det kan man lösa genom att starta ett tredje bolag, ett holdingbolag.

Ett annat alternativ är det som du nämner men då blir det inte två separata bolag, utan ett blir ett dotterbolag till det andra. Då är den ena verksamheten inte skyddad från den andra. Säg att AB1 stäms och tvingas till konkurs, då räknas dotterbolaget som en tillgång som en konkursförvaltare kan sälja.

Så ur ett riskperspektiv är ett holdingbolag med två direktägda dotterbolag det optimala. Har man inga problem med koncernrisk, kan man lika gärna köra på moder-/dotter-upplägg.

1 gillning

Tack för det Robert! :blush: