Alla har inte samma förutsättningar (att öka sin inkomst)

Fortfarande gäller att människor har olika möjligheter och begränsningar.

Håller med om att många inom FM är rejält underbetalda.

1 gillning

Precis! Därav att det är märkliga att argumenten “men sjukvården då" eller “alla kan inte göra det" alltid dras fram i diskussioner om vad man som individ kan göra för att förbättra sina odds. De är helt itrelevanta i den diskussionen.

1 gillning

Tycker ändå det är trist att många aldrig vill se och jobba med strukturerna bakom att det ser ut såhär. På så sätt blir det ingen förändring och din gamla mamma får ligga i sin avföring på hemmet. Det är konsekvenserna. Men det paketeras som individens eget val. Nej, det är främst samhällets val.

Men visst, för individerna i sig är det bara att tuta och köra. Kommer själv lämna svensk välfärd :slight_smile:

5 gillningar

Gör det vi kan för att lagen följs.

De värsta orättvisorna är när folk blir utsatta för brott så som rån, misshandel, våldtäkt, som till stor del hade gått att förhindra.

Allt som sker inom lagens ramar bör nog anses vara fair game, i sstort.Lite omfördelningspolitik på det och att systemen görs mer vattentäta för missbruk av de skamlösa.

4 gillningar

Den som ska jobba med min gamla mammas lön kommer komma från skatt de som jobbar med annat betalar. Ju fler som jobbar med annat och ju mer de tjänar desto mer skatt att betala den lönen med. Så de som byter därifrån bidrar lika mycket när de bytt.

4 gillningar

De flesta med arbete kan öka sina inkomster, om inte annat genom att sälja fler arbetstimmar eller jobba på mer obekväma tider.

Jag tycker inte att man ska tolka “öka inkomsten” som “bli höginkomsttagare” utan snarare precis som det låter, i relation till den egna befintliga inkomsten.

Gör vad du kan liksom, och går det verkligen inte att göra något så är det väl så, fokusera på att optimera annat om du verkligen anser att det är så.

Kan man inte öka inkomsten är det inget att fundera på men om det går så är det en av de åtgärder som ger störst effekt och det är bra att vara medveten om.

Jämför med om det här var en träningspodd och de sade “löpträna mer, det är ett bra sätt att bättra på konditionen”, ska då den som har kassa knän säga “kasst råd, alla kan faktiskt inte springa”?

16 gillningar

Ja, det säger jag inte emot. Jag påtalar individens egna ansvar för sitt eget liv.

Inte minst i ett land med så många möjligheter till hjälp från samhället, särskilt i de fall vi pratar om folk med variationer eller som av olika anledningar hamnar snett.

4 gillningar

Ja, där håller jag med! Självklart har individen ett ansvar för sin situation.

Min upplevelse är dock att samhället fungerar rejält dåligt för folk med tex funktionsvariationer, tyvärr. Ser fint ut i lagtext och på papper, irl inte så värst. Vi behöver bli bättre på att ta tillvara på människor.

Kul att mitt inlägg skapar debatt .

Självklart bra att skriva om att man alltid kan se om man har möjlighet förändra sin situation . Men som sagt det finns de som kämpar i arbeten som gör mer för dig än de själva , ex inom många vårdyrken . Att byta jobb och söka högre lön skulle skapa mycket problem i vårt samhälle . Om ingen vill arbeta med äldre , städa eller jobba på Sevén 11 osv .

Men även de kan investera om mindre/lite .

Inlägg för er som har ett antal miljoner fine . Jag efterfrågar även avsnitt för ”den lilla människan ” också . Många bäckar små , ”blir inte rik på stora inkomster utan små utgifter ” osv .

5 gillningar

Nej, så är det. OCH - kunskap ger makt att påverka sin ekonomi positivt oavsett lönekuvert.

Exempelvis min lågavlönade förälder som tog bankens råd och placerade den lilla barnspar-summan i en dyr räntefond i bankens namn. Och på samma gång placerade sitt lilla egna pensionsspar i samma fond.

Kunskap om ekonomi och investeringar är det viktigaste och det har vi alla en möjlighet att utveckla.

Är inte diskussionen om vad man kan göra för att höja sin inkomst just för den lilla människan? För det har störst inverkan både på vardagen och möjligheten att investera.

De som redan har miljonerna får inte samma utväxling på inkomsthöjning.

4 gillningar

Det finns alltid mer att göra på strukturell nivå. Alla får absolut inte rätt vård i rätt tid. Jag ser motsvarande problematik inom mitt fält. Men de flesta får det. Vi alla hjälps åt att bekosta det.

Det finns mycket att göra kring hur vi organiserar det offentliga, för att ge bättre stöd och för att nyttja resurserna på bättre sätt. Vi påverkar detta genom vår rösträtt.

Detta är dock OT.

1 gillning

Vårdarbetare betalar också skatt. Brevbärare och folk som planterar skog också. Finns folk som vaccinerat, undervisat och tagit hand om miljardärerna också, en gång i tiden. Kanske en busschaffis skjutsat till skolan exempelvis? En dagisfröken kanske tröstat? Var börjar och slutar människan?

4 gillningar

Medhåll!

Få kan ta jättesteg och toköka sin inkomst i en handvändning och vissa kanske inte vill det. Men det gäller att sålla ut guldkornen och att utgå från sig själv.

Det kommer alltid finnas de som tjänar mer än en själv och de som tjänar mindre. Har man ett liv och en sysselsättning man trivs med så spelar det liten roll. Så länge man har ett bra liv.

Vill man ändra hur hela lönesystem är uppbyggt, så lär det behövas politiskt engagemang.

Sen kan jag hålla med om att fokus på personer på nivå 0-2.5 ofta missas i avsnitten, men det är naturligt att podden speglar de som skapar den, det liv de lever och vilken målgrupp de valt att lägga fokus på.

Det finns dock guldkorn att hämta även för oss som inte är nivå 4+. Sen är det en enormt snedvriden nivå-koncentration på forumet jämfört med hur samhället ser ut i stort. Värt att komma ihåg.

5 gillningar

Det finns en motsättning i att ja, det skulle skapa stora samhällsproblem, men troligtvis skulle dessa problem svida så mycket att man frambringar förändring i snabbare takt.

3 gillningar

Det som skulle hända är rimligen att lönerna för dessa bristyrken skulle öka i de fall de fortfarande behövs, när efterfrågan är densamma och tillgången på arbetskraft minskar.

Alternativt blir det så dyrt och svårt att anställa personal att investeringar i tekniska lösningar som avlastar eller ersätter personal blir ekonomiskt försvarbara.

Eller en kombination.

Jag tänker att precis som med FIRE är det så få personer som faktiskt i praktiken gör detta att det inte är något problem om typ samtliga som lyssnar på den här podden skulle byta jobb.

Vilket de inte kommer att göra.

5 gillningar

Tyvärr brukar såna här diskussioner på forumet sluta med att sidorna talar förbi varandra. Ena sidan vill ha nån form av förståelse, den andra vill lösa de “praktiska problemen”. Inte olikt i vissa andra typer av relationer där liknande mönster är vanligt förekommande… :innocent:

3 gillningar

Den var iofs toppen på många vis, då den gav mig heltid och mycket bra under 27 år, men nu behövs den inte längre för inkomstens skull iaf.

Sedan har TS många poänger. Alla kan inte bli konsulter eller chefer, det säger sig själv.

4 gillningar

Det har ju inte hänt hittills trots stor brist? De äldre betalar priset. Samhället ser hellre att äldre rånas, våldtas och mördas än att personalen har rimliga villkor. Äldrevården tar i nuläget in vem som helst. Det är ett faktum.

Helt beyond sjukt att en uska ska behöva plocka blåbär för att ha en rimlig inkomst. Hoppas alla inom vården säger upp sig.

2 gillningar

Jämför ekonomi med hälsa. Alla har olika förutsättningar men det vi håller på med här, bli rik sakta och forskningsbaserat genom flit och systematik är inte särskilt annorlunda mot om det samma sas om hälsa. Ät sunt, motionera, sköt om din kropp efter förutsättningar så kommer resultaten.

Alla kan göra något. Både med sin hälsa, sina relationer och sin ekonomi. Träna lite mer, hör av dig till en vän och löneförhandla. Här fokuserar vi på det sistnämnda.

4 gillningar