Han har ju skrivit mer i detalj i andra trådar. Jag säger inte att man skall tro på allt, men historien han lägger fram är alltså att han lade en grundplåt genom extremt sparande på en normal lön under några få år. Sedan gjorde de tre svinbra husaffärer, vilket gav dem tio miljoner i förmögenhet. Det verkar alltså till väldigt stor del handla om bra husaffärer. Det fanns ju en period där vissa fick miljoner över i husaffärer utan att ens försöka. Så det kan ju stämma.
Men det är ju en helt omöjlig mall att följa. Och väldigt få saker som Paulseng säger passar alls oss som är motsatsen till livskonstnärer. Jag vill inte vara livskonstnär.
Men jag är så förvånad över att det anses omöjligt att gå FIRE. Jag förstår ärligt talat inte hur det kan kännas omöjligt. I min värld är det ”enkelt”.
Fiktiva tal!
Dubbla arbetar arbeten.
Sparar 50 k i månaden i 6 år, har ränta på ränta effekt.
Gör lite bra bostads och bilaffärer under 6 år, säg 1,5 milj, ränta på ränta effekt.
Har sparat lite innan de 6 åren man jobbar dubbelt, ränta under effekt.
Får barn gör FIRE.
Eftersom man är van att leva ett bra liv på mycket lite pengar behöver man inte använda mycket av kapitalet trots man får barn.
Kapitalet får jobba i ytterligare 10 år med minimala uttag.
Lyckas hitta lite hobbys som gör att ma ökar sin förmögenhet.
Hur går det här till? Om knegar-arbetet skulle betala medianlön som ingångslön, vilket inte är särskilt troligt, kommer vårt par efter att ha sparat sina 50k ha ca 2k kvar att leva för tillsammans, per månad. Så, det är tälta i skogen och äta barkbröd under sex år?