Nu har jag bara läst lite men uppfattade det som aningen skev bild av FIRE i stil med “Jag har har nått FIRE, jag behöver bara lägga X antal timmar på detta, X antal timmar på ditten, X antal timmar på datten för att få det att gå ihop.” varvid folk påtalar detta annorlunda resonemang och får då responsen “Men jag gillar ju att göra dessa saker!”. Med logiken kan de flesta som arbetar även ha nått FIRE så länge de gillar arbetet.
Sen att du hittar en 3 år gammal tråd, börjar skriva något som aningen anknyter till ämnet för att sedan dra igång med din egen personliga raljanta historia här på RT är rätt talande i sig själv.
Inget fel med att läsa ifatt vilket jag också gör ibland kring ämnen som intresserad. Men har jag inget att tillföra eller fråga utan bara vill raljera loss lite så låter jag tråden vara ostörd för känns lite knasigt. Nej tack, bespara mig gärna PM.
Hade jag gått FIRE hade i alla fall jag valt att lägga min tid på annat än raljanta svar till okända där jag går igång på alla cylindrar. Men det är bara jag det och vi är alla olika!
Jag är rätt nöjd med mitt knegar-FIRE (aka löneslav) eller fördrar det i alla fall framför existensminimum/leta-kupong-FIRE. Du är nöjd med det och jag nöjd med mitt vilket är det viktigaste!
Men visst, FIRE där man varken behöver vara löneslav, leva på existensminimum eller lägga flera timmar varje dag på att spara enstaka kronor här och där hade inte varit fel!
Jag tror inte alls det handlar om avundsjuka, utan tror det beror på i huvudsak två delar.
Du har ett unikt perspektiv som i många fall går emot hur andra lever sina liv och ser på tid och pengar.
Du undviker konsekvent att prata siffror, utan återkommer hela tiden med svar i stil med att livet inte behöver vara ett excel-ark. Detta på ett forum fyllt med folk som älskar sina excel-ark
Som exempel där jag tror folk bli misstänktsamma på din story:
“Arbetarlön” i 6 år skulle enligt 4%-regeln inte ens ge CSN-nivå på pengar att spendera per månad om du så ens kunde spara varje krona före skatt.
När du sedan inte ens vill prata siffror, är det så konstigt att folk blir skeptiska och i längen provocerade när du fortsätter med samma typ av svar?
Jag tror mycket av de bråk som uppstår är att du tycks utgå ifrån att alla gladeligen skulle byta sina knegarliv mot ditt fireliv, och att det sätt du lever i rätt extrem minimalist-FIRE är objektivt “rätt” sätt att leva. Du får nog vara lite mer ödmjuk med att många inte skulle vilja byta liv med dig, även om du är FIRE och de inte är det, och även om du faktiskt har större förmögenhet än de har, om det också betydde att de behövde hålla din livsstil för resten av sina liv.
Ev invändningar betyder inte heller att andra tycker det är något fel på ditt sätt att leva och ditt upplägg, det är ju fantastiskt att du hittat det och det funkar så bra för dig! Men jag skulle inte vilja byta, även om det betyder att jag nu kommer knega ända till ordinarie pensionsålder.
Där gör du det igen. Jag skulle tro att många faktiskt inte är ett dugg avundsjuka på dig, eller känner sig misslyckade jämfört med dig. Det är du som tolkar det så, för du verkar ha svårt att acceptera att alla inte tycker ditt liv och upplägg skulle vara lika fantastiskt för dem som du tycker det är för dig.
Fast det är ingen förklaring. Det är din tolkning. Finns säkert några fall av avundsjuka och eller oförstående, det gör det alltid. Men. Jag tror många har förstått, och vill inte ha det livet. Det tycks du ha svårt att förstå och acceptera.
Håller med. Vem fan vill leva så fattigt. Man har ju lite krav på livet. Att leva på allmosor från folk. Det tär på barnens självkänsla. Jag tycker mest synd om barnen.
Om man själv lever så. Fine, men dra hela familjen på det spåret.
Jag tror inet det går någon nöd på barnen. Barn är rätt flexibla, och tenderar att vänja sig vid vad som är normalt. Känns inte som att de saknar något direkt, och verkar ha föräldrar som bryr sig.
Ursäkta, men det är ju ett forum. Skriver du saker får räkna med att folk skriver tillbaks. Annars får du ju skriva en blogg utan möjlighet till att kommentera.
Du kör på ditt spår och ignorerar alla frågor om hur och vad du lever på. Personligen tror jag att du bara att du ljuger eller är full av dig själv så att du inte förstår hur andra känner. Lämnar denna tråd, den blir säkerligen låst inom kort iaf.
I kombination med hur snabbt med knegarlön @Poulseng skulle ha dragit in kapitalet. Samt att @Poulseng påstår sig leva på över 15k i månaden är tillräckligt för att se att det är minst en lögn.