Alla tjänar inte 45 000kr i månaden…

Från artikeln:

Kjell förstod att han inte hade en chans. 1991 försatte han företaget i konkurs. Om han hade drivit det som ett aktiebolag skulle han ha sluppit att ta över skulderna. Men eftersom det var en enskild firma blev han tvungen att själv betala tillbaka varenda krona.

Det är just därför man ska vara riktigt försiktig med en enskild firma. Hade Kjell startat företaget som ett aktiebolag så hade han aldrig fått dessa problem. Idag så krävs endast 25 000 kr för att starta ett aktiebolag.

Är detta slutsatsen vi vill ha för hela den här tråden? Alla kan inte tjäna 45 000 kr i månaden på grund av olika genetiska förutsättningar?……

1 gillning

Går att få samma problem med konkurs i aktiebolag också,

Problemet är om jag skulle få för mig att skapa ett bolag inom försäljning, bygg, resturang, catring osv sen gå in på banken för att få ett lån kommer de kräva att man personligen går i borgenskap för lånet.

Om man däremot skapar en mindre konsultfirma med enbart dator som arbetsredskap så är det markant mindre risk…

Man ska aldrig gå med på en personlig borgen utan beloppsbegränsning! Det är helt sjukt att folk går med på det samt att banker lurar på människor detta.

Startar man ett aktiebolag och ger fan i att skriva på personliga borgensåtaganden så är företagande relativt riskfritt, det är hela syftet med ett aktiebolag, därav namnet limited liability corporation på engelska…

Jag tänker att man bör vara ödmjuk inför sina privilegier och tacksam över sina framgångar. Det är så lätt att normalisera och bli fartblind när det blåser medvind.

Samtidigt tänker jag också att det är viktigt att påminna sig om att även sämre förutsättningar och lägre inkomster kan ge stor framgång och rikedom för den som eftersträvar det.

7 gillningar

Jag lever inte inte i något rosa skimmer och har inte läst en massa lösa kurser. Jag visste sedan tidigare att arbeten där du jobbar med utbildning och omsorg har sämre löner och sämre löneutveckling. För övrigt är jag glad att du inte “orkat” kolla upp mig, det hade känts väldigt obehagligt. Tycker vi ska vara respektfulla här i forumet och även utanför. Förlöjliga människor som inte jobbar inom höglöneyrken är inte så trevligt och respektfullt. Alla kan inte jobba med samma sak och många arbeten som inte genererar höga löner är samhällsviktiga.
Det jag ville ha sagt med mitt inlägg var det som jag skrev, att hög utbildning inte automatiskt genererar högre lön. Vad du utbildar dig till är ofta viktigare än utbildnings längd och djup. Dem flesta med höga löner jag känner har antingen kort eller ingen utbildning med några få undantag som kirurg, jurist, arkitekter, programmerare och systemutvecklare.

8 gillningar

I vilken bransch då? Inte inom IT i alla fall. Om vi är 40 personer på vårat bolag (systemutvecklare, projektledare etc) är det ett fåtal som har lön högre än 45000 kr, VD undanräknad. Jag är en av dem, och denna lön fick jag efter ganska aggressiv löneförhandling. Kanske är lönerna högre i Sthlm, men så är levnadskostnaderna.

/H

2 gillningar

När vi sätter löner på nya utvecklare räknar vi med runt 45 000 kr för 5 års erfarenhet, men detta är i en storstad (Stockholm, Göteborg, Malmö). Kräver nog dock också att man bytt jobb 1-2 gånger under dom 5 åren.

Så, ingångslön på runt 35 000 kr, 45 000 kr efter 5 år. Det är min verklighet i alla fall.

3 gillningar

Det låter som att ledningen gjort ett bra jobb med att hålla nere lönerna… Den lönenivån är inte min erfarenhet av IT-branschen. Skiljer sig så klart mellan olika städer…

Har du sett en sjuksköterska räkna procent korrekt någon gång?

Nej. Å andra sidan har jag (som ingenjör) stött på både en och två ekonomer som inte heller klarar av det.
Typ ”varför blir inte 20% påslag på 80 kr = 100? Jag har ju dragit av 20% från 100 och testat så det blir 80 juh!”

Ingen dör om en ekonom räknar fel men om en sjuksköterska får en tiopotens fel när hon doserar läkemedel så kan det gå riktigt illa.

1 gillning

Kanske inte. Fast gissa om det finns ekonomer inblandade i all möjlig samhällsplanering, inklusive kapacitetsbalansering inom vården…

Så gör inte så mycket om ekonomiadmistratörena räknar 10% fel (för lite) på din lön? Du lär ju inte dö av det.

Jag tjänar 52 + bonus om 10-40% nu, Programmerare i stockholm med 2 års erfarenhet…

1 gillning