Allmän pension vid FIRE

Hej.
Hur räknar man på hur den ”vanliga” pensionen (allmänn + tjänste) påverkas av att sluta jobba tidigare?
Minpension.se räknar ju med att jag har samma lön till jag börjar ta ut pension, men om inbetalningarna slutar måste väl detta belopp sjunka rejält?
Det har väl också funnits (finns?) regler om att de bästa av de sista åren räknas mest, hur blir detta om man gör en FIRE?

Logga in på minpension.se, gå in på simulatorn, välj “lön och jobb” Där står en anmäld lön, det är den som din pension beräknas på.

Exempel du har 15 år var till pension och du planerar att jobba 5 av dessa. Räkna då lön x(5/15) och mata in resultatet. Då räknar dom på att din lön är 5/15 ända fram till din pension medan du i verkligheten jobbar de 5 första åren av 15, men det blir samma sak för den allmänna pensionen. Tjänstepensionen kräver 30 års arbete för full tjänstepension.
Jag har gjort detta för varje kvartal fram till 65 för att ha koll på hur stort kapital jag behöver för att göra FIRE. Det är enklare att se hur lång tid man kan ha kvar.

Hur menar du? Jag trodde tjänstepensionen var x antal inbetalda kr som inkl avkastning fördelades ut på y-antal år?

Jag har koll på ITP2 som gäller mig, där är det 30 år för full pension. Jobbar man med tjänstepension 28 av dessa så blir pensionen 28/30 x pension

Jag har Akap-kl, hittar inget om minimi-arbetade år, men kanske letar på fel ställe…
någon som vet?

Från google:
“I ITP-avtalet står det vem som ska ha ITP 1 och vem som ska ha ITP 2 och så här säger huvudregeln: Den premiebestämda ITP 1 gäller för anställda som är födda 1979 eller senare. Den förmånsbestämda ITP 2 gäller för anställda som är födda 1978 eller tidigare.”

Detta är inte riktigt mitt område men:

Premiebestämd = det som Anja menar och också det som gäller för (oss) födda 79 eller senare.

ITP2 är förmånsbestämd och fungerar därför annorlunda och säkert ungefär som Zaphod beskriver. Det är det gamla systemet där arbetsgivare och arbetstagare kommer överens om hur mycket arbetstagaren ska få i pension och sedan måste arbetsgivare göra inbetalningar efter aktuarieberäkningar som möjliggör den överenskomna förmånen.

Någon med bättre koll får gärna utveckla…