Planering inför pension/sluta jobba

Behöver gå i pension eller sluta jobba redan vid 62, ca 10 år kvar att jobba till dess (min partner är 7 år äldre vilket är anledningen till mitt önskemål). Hur planerar man bäst inför detta, har ni några tips? Säger man bara upp sig och “dräller omkring” på sparat kapital tills det är dags/möjligt att börja plocka ut pensionen eller finns det några andra smarta saker man behöver planera för kanske redan nu? Tar man några risker som frivilligt sysslolös, vård och sånt har man ju rätt till oavsett vad man ägnar dagarna åt om man är i arbete eller frivilligt utan arbete. Kapitalet kommer finnas på plats för att finansiera min frivilliga exit från arbetsmarknaden, tänker mer om det finns något jag inte funderat kring eller inte känner till. Tack!

Det finns en del läsvärt här:

Här är några trådar att börja med kanske, som pratar om det praktiska man bör förbereda:

1 gillning

Jag planerar att sluta jobba nästa höst, alternativt jobba mycket mindre om det är möjligt på min nuvarande arbetsplats, när jag är 56 år.

Främsta anledningen är att min hustru är åtta år äldre än mig men jag är också ganska trött på att tvingas åka till jobbet trots att jag har ett på många sätt bra jobb.

Jag kommer att “drälla omkring” på sparat kapital tills jag kan börja plocka ut pension.

1 gillning

Gör en koll på minpension och se om pensionen räcker ifall du går tidigare.
Om du har kollektivavtal så vid 62 år och en månad så har du rätt till kollektiv slutbetalning av din tjänstepension. Det blir då som om du jobbat till 65.

Gäller bara ITP2, vilket bara är ett av många avtalsområden för tjänstepension. Det är för tjänstemän inom privata näringslivet. Det gäller också bara för de som är födda 1978 eller tidigare. Har man bytt företag så finns det också en risk att man har blivit överflyttad till ITP1 av den nya arbetsgivaren.
Är man ansluten till ett LO-avtal så är detta inte aktuellt överhuvudtaget.

2 gillningar