Allra-domen säger: Sälj dina fonder

“Sälj dina hedgefonder, och allt fondsparande som inte skyddas av ett värdefullt varumärke. Kanske är du skyddad om fondbolaget ägs av förvaltarna själva. Men nu är det fritt fram för fondbolag att mjölka dina fonder på extra pengar, det är slutsatsen av tingsrättens frikännande av Allras ledning.”

Jonas Lindmark, Morningstar

https://www.morningstar.se/Articles/Chronicle.aspx?title=allra-domen-tingsratten-salj-dina-fonder

Det är väl inget som hindrar att stämma styrelseledamot,om man kan bevisa att lurats men avkastningen var tydligen 11% genomsnittligt är det förmått?

Tyvärr blev jag inte förvånad över domen. Samtidigt blev jag sjukt besviken - för om det här inte är olagligt, vad är det som är olagligt då?

Även om jag håller med teoretiskt med Jonas så ser jag ingen panik för närvarande som man behöver agera på.

Jag kommer ihåg att du i något avsnitt sa att de förmodligen skulle frias.

Jag har en del mindre fondbolag i min lekhink. Proethos, Kvartil, PriorNilsson och UB.
Är risken större hos mindre bolag?
Inbillar mig att t.ex. Robur och SEB skulle ersätta kunderna.

Mvh Willy

Hörde precis på nyheterna att PPM har överklagat Allra domen. PPM menade att om domen håller var de tveksamma till att man ska rekommendera fondsparande. Innebär domen att alla fondförvaltare kan göra som Allra alltså?

Det kommer ju överklagas om jag har förstått nyheterna rätt och ingen av de fonderna som vi har i våra portföljer kommer från något litet eller skumt fondbolag. Så jag tänker just nu (kanske felaktigt) att det mest handlar om signalvärde.