Har båda deras fonder och gick in när de startade men hade tyvärr inte följt upp att de gick såhär dåligt. Såg förstås att andra techfonder hade bättre fart men de har i vart fall genererat. Det är trist att grön tech har gått så dåligt, gillar att investera i det.
Blir nog en abrupt exit från dessa nu och lägga i rekommenderad techfond och globalfond istället.
Är det fler som hängt med Tin hela vägen fram tills nu?
Och ett exempel på survorship bias där skitfonder slaktas när de underpresterar och bara de som presterat bra av en slump blir kvar.
Sen tittar småspararen bara på det som är kvar och konstaterar att dyr aktiv förvaltning är fantastisk - det finns ju bara vinnarfonder och kan inte gå fel!
Det är ett rätt unikt bedrägligt sätt att uttrycka priser på eftersom någon enstaka procent i avgift innebär att de kommer att ta majoriteten av ens avkastning över några årtionden.
Någon enstaka procent lägre avkastning p.g.a. hög avgift dödar i stor utsträckning ränta-på-räntaeffekten
Köper man något annat, typ ost på Lidl eller en skjorta på Dressmann så vet man vad man betalar, det är uttryckt i kronor och ören och lätt att förstå för vem som helst.
Det står inte att de ska ha x mikroskopisk andel av min livsinkomst bara för att förvirra i onödan.
Fast problemet jag har med aktiva fonder är att det inte är tydligt vad de faktiskt kommer att innehålla.
Med bra indexfonder är reglerna specificerade i förväg, man kan återskapa precis vad de innehållit och kommer innehålla, så det går att simulera och ta beslut på det.
Med aktiva fonder är det en bedömningssport vad de har och kommer innehålla, så det går inte att ta ett beslut om dem på samma sätt.
Det finns massa 3e-part-kunskap och rapporter om de populära indexen. Du kan i praktiken inte hitta något sådant om en valfri aktiv fond du funderar på att investera i.
En aktiv fonds fondfilosofi i stil med “Vi letar efter undervärderade bolag och köper dem, våra investeringsexperter har x års erfarenhet i branchen, lita på oss” är inte jämförbart.
Nej, inte här. Jag kommer inte ens ihåg att det var så mycket snack om tin-fonderna här. Däremot på exakt alla andra forum hyllades skiten till skyarna.