Mer lättförståeliga fondavgifter åt folket?

Jag lyssnade idag på en ekonomipodd och fick för miljonte gången höra att en avgift på +1% kan äta upp halva vinsten, eller mer, över årtiondena.

Detta förstår inte småsparare som rent instinktivt kan tycka att 1-2% låter lite.

Tanken som slog mig är att det egentligen är ganska opedagogiskt att uttrycka avgiften som en procentsats av kapitalet.
Varför måste det vara så om det bara förvirrar en stor andel av småsparare och leder till att de betalar avgifter som de inte ens förstår att de betalar?

Jag tänker att för att man ska kunna förstå kostnaden skulle det vara bättre om den ställdes i relation till värdet av levererade tjänster, precis som man gör för de flesta andra tjänster och varor.

I en fonds fall är det primära levererade värdet avkastningen.

Lek med tanken att en obligatorisk och väl synlig tilläggsinfo skulle vara hur stor andel av avkastningen som fondbolaget förväntas ta i avgifter över t.ex. en 30-årsperiod.

Jag tror att färre personer skulle köpa aktivt förvaltade fonder med +1% i avgift om det i klartext stod “din förväntade kostnad över 30 år är 50% av förväntad avkastning” eller någon annan liknande formulering, evt. uttryckt i kronor för att göra det ännu tydligare.

Gärna med en symbol/märkning som indikerar att det är dyrt, tänk cigarettförpackningsvarning men med olika graderingar beroende på hur hög fondavgiften är.

Utmaningen är att välja lämplig avkastning för att kunna räkna fram det.
Eftersom ingen vet hur framtiden blir lär man gå på historisk avkastning, i första hand för fonden och i andra hand dess jämförelseindex.

Alt. en schablonavkastning baserad på kategorisering av fonden, t.ex. efter tillgångsslag.

Som det är idag så bedriver vissa aktörer i princip rovdrift på småsparare som inte förstår.
Den primära anledningen till att de ens får och behåller dessa kunder är för att kunden inte förstår kostnaden.
Jag tycker att det är en helt orimlig situation som hämmar konkurrens och missgynnar småsparare.

Vi har ju fått lagstiftning där t.ex. lån måste visa effektiv ränta och räknexempel på hur mycket lånet kommer att kosta i kronor.
Samma sak med fondavgifter där fonderna numera måste redovisa totala avgifter.

Kan det vara dags för något liknande även för fonder?

Finns det något annat sätt än ovan att göra det enkelt för vem som helst att förstå direkt vad produkterna faktiskt kostar i längden?

Nu när jag kollade ser jag faktiskt att Avanza har en sådan räknare men den går bara upp till tio år vilket jag kan tycka är lite för kort för att verkligen visa effekten, dessutom har inte alla banker denna funktion.

Den är också lite gömd då man får klicka sig in på den, i listorna presenteras bara avgift som andel av kapitalet.

11 gillningar

:santa:

https://feefighters.se/

Vad är syftet med denna länk och ingen kommentar?
Menar du att man på den sidan kan se vad jag efterfrågade?
Jag ser bara %-avgift på kapitalet där men jag kanske letar dåligt, dvs. precis det jag skrev att jag tycker är otillräcklig information.

Dessutom var det jag menade att storbankernas säljare själva ska tvingas presentera kostnaden på ett pedagogiskt sätt till deras oinsatta kunder.

Den oinsatta kunden kommer ofta inte att söka sig till jämförelsetjänster i stil med den där utan titta på vad säljaren visar, tyvärr.

Ja det är möjligen så. Tänkte bara att det är en bra källa att se Sveriges samlade fondutbud på och att kunna jämföra just fondavgifterna dess emellan när man väl blivit pålurad en fond av en såkallad banksäljare.

Absolut, men då måste den som tittar fortfarande ha en ganska god förståelse för att inse att det på lång sikt är stor skillnad på några promille i avgift.
Vilket kan låta lite när man bara jämför årlig avgift som andel av kapitalet.

Jag skulle vilja att det var lika intuitivt som att stå i en matbutik och titta på tomaterna, man ska liksom utan att jämföra med Lidl och Willys förstå att 3000kr/kg för tomaterna inte är rimligt och att man borde springa därifrån.
När det gäller fonder kan någon köpa sådant som är tusentals % dyrare i längden utan att ens förstå att det har skett.

Kunden förstår heller inte att dyra fonder inte är bättre och levererar någon markant högre avkastning ens före avgifterna, men det är nog ett svårare problem att rå på.

Yes, bra tänk, jag håller med dig. Det vore fin fint om vi kom på något finurligt och enkelt sätt att förstå fondavgifternas växande betydelse för avkastningen på ett lätt sätt för oinsatta. fondsparare.

@RobertK

Se ovan, går det att få fram eller lägga till någon info om långsiktig kostnad i % och kronor när man jämför fonder på fee fighters?

Typ kostnad med ränta på ränta om man sparar i 10, 20 och 30 år, det blir ju en del beräkningar men skulle vara väldigt bra info att se snabbt och tydligt vid jämförelse.
Då skulle alla som tittar förstå vad det faktiskt kostar att äga fonderna i längden.

Ja, det skulle säkert gå att göra på något bättre sätt. Det finns några artiklar om otydligheten om fondavgifterna och provisionsystemet:

Fee Fighters - Provision till bankerna

Fee Fighters - Bankernas incitament

Och sedan står det i listan ‘Alla fonder’ exempeluträkning på hur mycket som försvinner i provision/kickback på 10 år: (och då är ju det ändå max hälften av totala avgiften)

Men ja, det skulle gå att göra bättre. Men jag skulle tro att småspararguiden når ut bättre än min lilla hobbysida gör dock :slight_smile:

1 gillning

Jag tycker att det är bra som det är. Årlig avgift som andel av investerat kapital är lättbegripligt och nästan korrekt. De som inte förstår den informationen kommer inte heller förstå information som grundar sig på simulationer. Det är inte konstigare än att det finns människor som inte förstår sig på kilopriser på livsmedel.

Jag visade precis simulatorn för min fru och hennes reaktion var “Oj vad mycket pengar till det blir i avgift”. Hon förstår kilopris i affären. Ska visa mina halvvuxna barn denna funktion.

Tror att om denna information skulle vara tydlig så når man några fler av alla fondinvesterare.

1 gillning

Jag håller med om problemet. Sverige är ett schizofrent land. Inom vissa områden finns det alla möjliga regler för att skydda konsumenten, men det är helt okej att blåsa folk med enorma fondavgifter.

2 gillningar

Jag tycker att det mest handlar om intresse. Jag förstår vad kilopriser är (och stör mig på alla felräknade jämförpriser i affären), men eftersom jag avskyr tomater har jag faktiskt ingen koll på vad dem ”borde” kosta. Tänker att det är samma sak här.

Men köper du (mycket) tomater trots att du avskyr dom? Om inte så faller jämförelsen :slight_smile: