Allt du behöver veta om räntor: Zinos räntetriangel | Räntepricken, räntelinjen och räntetriangeln

Det är tänkbart! Tycker du att bilden är för plottrig? I nuläget har jag dock endast 2 fonder som är non-IG (<BBB) i diagrammet. Såsom det är nu får man ut lite mer information av bilden tycker jag.

Jo, detta gav mig en del huvudvärk när jag gjorde bilden. Jag valde egentligen en triangel eftersom ursprungsbilden var det, men det blir lite konstigt mot toppen där jag inte kan särskilja olika löptider för HY-obligationerna.

@JFB gjorde en “räntematrix” i en annan tråd:

Frågan är dock om det blir mer eller mindre förvirrande med ett klassiskt diagram istället för en triangel. Jag gillar elegansen i att kunna “fokusera mot ett hörn”. Durationen är en mycket mindre väsentlig faktor när det kommer till HY-obligationerna, ex Captor Aster Global HY som bara har snittduration kring 3 år, men som ändå är extremt volatil. Kreditrisken dominerar helt för dessa typer av obligationer. Därav tänker jag att det skulle kunna förvirra mer än det ger.

Kanske skulle vi kunna göra ett diagram av varje typ? Du eller @JFB skulle kunna utveckla fyrfältsdiagrammet istället, så har vi båda? :slight_smile:

Fixat! Det var inte jag som skapade tråden.

Absolut är nedre högra hörnet i princip synonymt med ränterisk. Denna tenderar ju dock att vara okorrelerad med aktier, eftersom recessioner i princip alltid leder till sänkning av styrräntan. Detta faktum utnyttjas maximalt genom att maximera ränterisken.

4 gillningar