Spännande!
Vet inte hur ni tänkt samtalet men jag gärna sett om ni kunde resonera kring hur man kan tänka med placering inom räntemarknaden för några olika typsituationer.
Jag tänker 2 dimensioner på räntemarknaden. Ränterisk/möjlighet och kreditrisk/möjlighet. Matris nedan där jag också exemplifierat med att placera in några olika fonder som det pratas rätt mycket om här på RT. Om någon ligger fel så ber jag om ursäkt för det.
Hade varit intressant att höra ett resonemang hur man kan tänka för att välja typ av ränteinnehav beroende på situation / typ av portfölj. Lite av mina tanker/grubblerier nedan där det hade varit intressant att höra vad en expert tycker ![]()
-
Var i matrisen skulle räntedelen av en portfölj med låg räntedel bäst ligga? Typ 0-30% räntor, tex. Högrisk portföljen med 90/10, med lång sparhorisont. Räntedelen har ett dubbelt syfte, avkastning + för ombalansering (ökad riskjusterad avkastning). Här har man ju redan mycket aktie exponering så det känns kanske mest logiskt att gå till låg kreditrisk och lång duration tex långa statspapper för att få så lite samvariation med aktiedelen som möjligt / gärna det motsatta (räntor upp när börs går ner)? Alltså vill man hålla sig ifrån företagspapper eller?
-
Var i matrisen skulle en typisk Stay Rich portfölj ligga? Alltså typ 50/50 aktier/räntor. Fortfarande vettigt mycket aktier så kanske även här hålla sig till hög kreditvärdighet (minska samvariation med börs/företagspapper)? Hur ska man tänka m.h.t. duration? Funkar tumregeln 1 sparår / års duration, för/nackdelar? Eller bara köra hela “ränte höstacken” / Total bond market?
-
Var i matrisen hamnar en portfölj med mest räntor säg 70-100% räntor? Tex lågriskportföljen 20/80. Här måste ju räntedelen ge avkastning eftersom den är det mesta av portföljen, men samtidigt är inte sparhorisonten så lång (lågrisk portfölj). Bör man i så fall hålla nere durationen på räntedelen (1 år per sparår ish)? Hur kan man tänka här m.h.t. kreditrisk/möjlighet? Mer företagspapper för att öka avkastningen och acceptera samvariationen med börsen?
-
Jag kommer aldrig riktigt fram till när jag skulle behöva/vilja ha typ Corporate High Yield räntefonder. När kommer sådana typiskt in i bilden? Som i fall 3 ovan med hög ränteandel där en del är HY? Tex var passar er Captor Aster Global HY in?
-
Var i ovanstående typfall tycker ni att Captor Iris passar bäst in? Jag förstår att den har längre duration (10 år?) än de flesta på svenska räntefonder och samtidigt mycket hög kredit kvalitet men jag har inte riktigt klurat ut när den kommer bäst till sin rätt. Är det i fall 1 ovan?
End of ramble. Hoppas @janbolmeson du kan hitta någon vettig fråga i ovanstående åtminstone ![]()