Avsnitt om räntor och räntefonder med Captor - vad ska vi ta upp?

Jag vet att vi tidigare i år har haft många diskussioner om räntor och en ränteportfölj. Då kom önskemålet upp att bjuda in en ränteförvaltare eller en expert på räntor.

I forumet vet jag att många av er som är väldigt duktiga har pratat om fondbolaget Captor och inte minst deras fond Captor Iris Bond. Se t.ex. trådar såsom @zino:s tråd “Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen”. Jag vill även minnas att @Alec brukar nämna den i olika sammanhang (t.ex. här).

Nu är det i alla fall spikat att de besöker oss den 24 maj. Således finns världens möjlighet att komma in med alla möjliga frågor om räntor, räntefonder, ränteportföljer och allt annat. :slight_smile:

Vad tycker du att vi ska ta upp?

Ping bl.a. @JFB, @Daniel_Nilsson, @anon19088942, @harvest, @Aktiegubben, @aen, @JayR, @Richard-x, @mattiasa90, @Jacke78 m.fl. som hängde mycket i tråden: “Ränteportfölj för 2023

8 gillningar

Captor Iris Bond skriver i sitt fondfaktablad att de jagar en riskpremie utöver andra räntefonder.

• Hur går det till?
  • Hur stor anser de att denna riskpremien är?
  • Är det värt avgiften jämfört med andra sätt att investera i obligationer?

Fonden säger sig investera i löptider/duration på 10-15 år.

• Visst fungerar löptiden som en hävstång på ränteförändringar?
  • Hur påverkar detta den tidshorisont man bör ha som investerare för att äga fonden?
  • Kan det vara bättre att sätta pengarna på ett sparkonto istället?
1 gillning

Intressant!

Några frågor som jag spontant kommer att tänka på:

• Deras syn på räntefonder och vilket syfte de kan tjäna. Vilken typ av olika räntefonder om man tänker ur perspektivet stabilitet, krockkudde, avkastning eller lägst korrelation till börsen.
  • Varför så få (upplever jag det som) globala, billiga och valutasäkrade, räntefonder inom de olika kategorierna statsobligationer, krediter, realräntor?
  • Hur de tänker kring durationer/löptider för olika sparhorisonter?
3 gillningar

Vad spännande med besök av Captor! Det stämmer att jag är ett fan av deras räntefonder, då de fyller en lucka i det svenska räntefondsutbudet.

Jag skulle vilja fråga:

• Captor Iris innehåller en stor andel bostadsobligationer. Hur ser Captor på risken för en ny bostadskrasch likt 2008, där denna typ av obligationer inte alls gav samma skydd som statsobligationer?
  • Captor Iris innehåller endast nordiska obligationer. Hade det funnits några fördelar med att lansera en motsvarande fond med globala statsobligationer istället, med valutasäkring och långa löptider >10 år precis som Iris? Detta saknas helt på den svenska räntemarknaden.
5 gillningar

Det går inte att komma åt deras Aster fonder hos Handelsbanken, har dom planer på att sälja in dom där i närtid? Har dom planer på att lansera en realräntefond med längre durationer, ca 10% volatilitet (saknas på svenska marknaden)?
Varför använda sig av derivat istället för att köpa riktiga räntepapper med längre durationer? Hur stora är riskerna med deras derivat?
I övrigt har jag samma frågor som Zino ovan.

3 gillningar

Ska bli ett mycket intressant avsnitt!

Jag skulle vilja förstå nedan lite bättre.

• Är det fördelaktigt att diversifiera räntefonder likt aktiefonder? Alltså, ser man en högre riskjusterad avkastning med en marknadsviktad diversifiering även med räntefonder?

• 100% ränteportfölj vs blandad portfölj. Samma innehåll i räntedelen? Eller bör räntedelen i en blandportfölj ha en annan sammansättning för att komplettera aktiefonderna?

• Utländska obligationer vs Svenska obligationer. Generellt är t.ex. USA en bättre räntemarknad (eller?). Hur påverkar valutan? Lönar det sig med valutasäkring?

Kommer säkert på fler frågor senare. :blush:

Spännande! :slight_smile: Vet inte hur ni tänkt samtalet men jag gärna sett om ni kunde resonera kring hur man kan tänka med placering inom räntemarknaden för några olika typsituationer.

Jag tänker 2 dimensioner på räntemarknaden. Ränterisk/möjlighet och kreditrisk/möjlighet. Matris nedan där jag också exemplifierat med att placera in några olika fonder som det pratas rätt mycket om här på RT. Om någon ligger fel så ber jag om ursäkt för det.

Hade varit intressant att höra ett resonemang hur man kan tänka för att välja typ av ränteinnehav beroende på situation / typ av portfölj. Lite av mina tanker/grubblerier nedan där det hade varit intressant att höra vad en expert tycker :slight_smile:

1. Var i matrisen skulle räntedelen av en portfölj med låg räntedel bäst ligga? Typ 0-30% räntor, tex. Högrisk portföljen med 90/10, med lång sparhorisont. Räntedelen har ett dubbelt syfte, avkastning + för ombalansering (ökad riskjusterad avkastning). Här har man ju redan mycket aktie exponering så det känns kanske mest logiskt att gå till låg kreditrisk och lång duration tex långa statspapper för att få så lite samvariation med aktiedelen som möjligt / gärna det motsatta (räntor upp när börs går ner)? Alltså vill man hålla sig ifrån företagspapper eller?

2. Var i matrisen skulle en typisk Stay Rich portfölj ligga? Alltså typ 50/50 aktier/räntor. Fortfarande vettigt mycket aktier så kanske även här hålla sig till hög kreditvärdighet (minska samvariation med börs/företagspapper)? Hur ska man tänka m.h.t. duration? Funkar tumregeln 1 sparår / års duration, för/nackdelar? Eller bara köra hela “ränte höstacken” / Total bond market?

3. Var i matrisen hamnar en portfölj med mest räntor säg 70-100% räntor? Tex lågriskportföljen 20/80. Här måste ju räntedelen ge avkastning eftersom den är det mesta av portföljen, men samtidigt är inte sparhorisonten så lång (lågrisk portfölj). Bör man i så fall hålla nere durationen på räntedelen (1 år per sparår ish)? Hur kan man tänka här m.h.t. kreditrisk/möjlighet? Mer företagspapper för att öka avkastningen och acceptera samvariationen med börsen?

4. Jag kommer aldrig riktigt fram till när jag skulle behöva/vilja ha typ Corporate High Yield räntefonder. När kommer sådana typiskt in i bilden? Som i fall 3 ovan med hög ränteandel där en del är HY? Tex var passar er Captor Aster Global HY in?

5. Var i ovanstående typfall tycker ni att Captor Iris passar bäst in? Jag förstår att den har längre duration (10 år?) än de flesta på svenska räntefonder och samtidigt mycket hög kredit kvalitet men jag har inte riktigt klurat ut när den kommer bäst till sin rätt. Är det i fall 1 ovan?

End of ramble. Hoppas @janbolmeson du kan hitta någon vettig fråga i ovanstående åtminstone :slight_smile:

4 gillningar

En trivial fråga gällande ansvar;

Stämmer det att en förvaltare alt styrelsemedlem till en räntefond har ett personligt ansvar för att fondkursen på en obligations/räntefond är korrekt i alla lägen?

Jag har ett svagt minne från mitt tidigare yrke som pensionsrådgivare att jag någon gång hört att det kan utdömas betydande viten på mellan 10-50 miljoner kronor/person ….

Vid stora kursfall på börsen, exempelvis i samband med coronautbrottet, så stängdes ett flertal räntefonder i flera veckor för att skydda andelsägarna då fondbolagen inte kunde sätta ett korrekt pris.
Gissar att de främst gällde räntefonder som innehöll företagsobligationer vars värde var högst osäkert.

Mest nyfiken på om vitesbeloppen stämmer då jag aldrig lyckades få uppgiften bekräftad…

2 gillningar

Är intressant att titta på Avanza auto 1-6 vilken vikt dom lagt i olika Captorfonder i respektive portfölj. Sen ska man dock komma ihåg att dom har ett tak på hur mycket i underliggande avgift dom får ha, samt regler på hur mycket dom får avvika från marknadsportföljen, men tycker ändå det är intressant att titta på valet av fonder.

3 gillningar

Är det värt att flytta runt sina sparkontopengar mellan olika banker var 3e månad för att jaga bästa sparkontoräntan?

Tänkte även att vi kanske kan ta upp denna frågan:

5 gillningar

:+1: en annan modell än ”min” matris

1 gillning

Det vore intressant att ha en diskussion kring realräntor (och realräntefonder).
Dels hur de ska erbjuda ett skydd mot inflation:

Realränteobligationer kompenseras för inflation vilket innebär att fonden är en bra investering när placeraren vill skydda sig mot stigande inflation

Samtidigt som realräntefonder ofta/typiskt har en ganska lång duration. Och vanligtvis betyder ju lång duration att det går rätt kasst vid stigande inflation.

Riskerna med en räntefond i allmänhet går väl grovt att dela in i kreditrisk och ränterisk. Kreditrisk är att de man lånat pengar till inte betalar tillbaka, och ränterisken är att räntan går upp (vilket innebär att ny utlåning kan ske med högre ränta) sänker värdet på de redan existerande utlånade medlen med längre ränta. Och desto längre duration, desto mer effekt får detta.

I fallet realräntefond är de ju allt som oftast utgivna av stater, vilket borde leda till en rätt låg kreditrisk. Och eftersom man kompenserar med högre ränta vid högre inflation, så borde ju durationen spela mindre roll och även ränterisken vara låg - man blir ju kompenserad om inflationen/räntan ändras (?). Så vilken risk tar man egentligen? För om man inte tar någon risk, så borde ju man få den berömda s.k. riskfria räntan. Men då kan man å andra sidan lika gärna ligga på sparkonto.

Ovan resonemang är ju en kraftig förenkling och jag har säkert missat något, så en diskussion kring varför det inte är så enkelt vore intressant. För om en realräntefond avkastade kring 0% när det var kring 0% ränta, så avkastar de ju inte direkt 4% när räntan nu är 4% (tycks det, rent empiriskt, nu när jag kikar). Och än mindre avkastar de plötsligt 10% nu när inflationen (beroende på hur den mäts) plötsligt ligger kring 10%.

Eller ska man snarare tänka så att den bevarar den räntan / värdet som sades ursprungligen; dvs man får fortsatt ca 0% avkastning eftersom man till stor del ligger kvar (dvs inte hunnit rulla över) till högre räntor ännu pga lång duration? Det ser onekligen så ut om jag jämför några realräntefonder med en längre räntefond (jag vet, det är inte en exakt vetenskap eller perfekta instrument, men bilden blir tydlig):

Fast då är vi där igen; om de bara bevarar ungefär samma avkastning som idag (för ungefär så lång tid som durationen), även när inflationen stiger, så är det ju inte ett skydd mot inflation. Och ett sparkonto kommer ju få höjd ränta under tider av stigande inflation och kommer således “alltid” överprestera mot en realräntefond vid stigande inflation. Och då kan man lika gärna ha just ett sparkonto eller likviditets/korträntefond med samma avkastning fast till lägre kostnad och volatilitet.

Så, vad är egentligen caset för realräntefonder?

2 gillningar

Grymt spännande!

1. Jag skulle likt andra vilja ha en bättre förståelse för när olika räntefonder förväntas prestera bra/dåligt. Kan man göra en enkel lista baserat på: Duration, kreditrating, typ av motpart, real, FRN, valutabas osv.

2. Sen undrar jag om dom vet varför man i Sverige inte kan köpa statsobligationer utan att hosta upp en miljon (kanske inte är deras bord iofs)

3. Hur ser dom på aktiemarknaden i en högräntemiljö, är det svårare då att få motsvarande överavkastning? Dvs är räntefonder “bättre” i sådana tider?

1 gillning

Kul att Captor bjuds in!

Mina frågor gäller Captor Iris Bond A och följer nedan:

1. Vilka ser ni som de huvudsakliga användningsområdena för fonden, för privata investerare? Gärna i jämförelse med konventionella räntefonder så som AMF Räntefond Lång / Mix.

2. Den nuvarande kupongräntan eller ränteavkastningen är svår att läsa sig till i månadsrapporter etc. Hur ser ni på att börja ta med den siffran framgent i månadsrapporterna, eller innebär det för mycket merarbete? :wink: Då den samlade kupongräntan när både obligationer och räntederivat beaktats (räntederivaten kanske komplicerar uträkningen?).

3. Hur väl speglar den 10-åriga statsobligationsräntan fondens innehav? Finns mer relevanta ränteindex? Om en som privat investerare vill kunna göra en snabb övergripande bedömning.

4. Jag läser in att ni har störst fokus på institutionella investerare. Har ni några förändringar i pipen framgent på ert erbjudande mot privata investerare? Exempelvis avseende avgifter och fondutbud.

2 gillningar