Alternativ för investering i fritidshus

Hej forumet!

Jag behöver hjälp att räkna!!! :slight_smile:

Jag har fått ett erbjudande att köpa ett närliggande hus till underpris (köpeskilling 700’, marknadsvärde ca 1 miljon). Min tanke är att köpa huset och sedan hyra ut det med långtidskontrakt (det bör nämnas att köpet har både en känslomässig och en affärsmässig dimension.

Jag har två alternativ för finansiering; helt bolagsfinansierat (köpa det i AB där det finns kapital) alternativt privatfinansierat men med hjälp av en extra aktieutdelning (ca 50% av köpeskillingen). Inget av alternativen omfattar banklån och avkastningen kan antas vara 50’/år i båda fallen.

Bolagsform
Total kostnad 738 250 kr (köpeskilling + 4,25% stämpelavgift på taxeringsvärdet 900 000 kr)
Avkastning efter skatt 26 860 kr (50 000 - 21% bolagsskatt - 32% inkomstskatt)

Privat
Total kostnad 825 500 kr (350 000 kr privat, 350 000 kr extrautdelning + 32% inkomstskatt, 1,5% stämpelavgift på taxeringsvärdet 900 000 kr)
Avkastning efter skatt 50 000 kr (ingen skatt på uthyrning upp till 50’)

Differens i total kostnad blir alltså 87 250 kr (825 500 - 738 250) och differens i avkastning 23 140 kr/år. Enligt kalkylen tar det 3,77 år för det privata alternativet att nå samma totalavkastning som det bolagsfinansierade, därefter ger det privatägda alternativet bättre avkastning.

Vad är det jag har glömt att räkna med/ta i beaktande? :slight_smile: Kostnader som t.ex. el och sophämtning ligger utanför kalkylen eftersom dom betalas direkt av hyresgästen och ev förmånsbeskattning undviks genom fasta långtidskontrakt.

Tack på förhand!

Kan inte kommentera uträkningen direkt tyvärr men om det privata alternativet är bättre efter 4 år typ så skulle jag göra det (om vi antar att du är under 60-70 år). Tänker att det är onödigt och oftast krångligt att lägga saker i bolag om det inte riktigt tillhör huvudorsaken och kan skapa problem.

Ja, ibland komplicerar man saker i onödan. :slight_smile:

Det finns helt klart fördelar med att äga privat, men det finns mer kapital i bolaget än i min egen ficka. Därför blir det en känslomässig konflikt mellan bästa investering och känslan av säkerhet.

Du kan äga själv men låta ditt bolag hyra av dig. Då kan vissa kostnader vara avdragsgilla. Men som sagt, det är lätt att göra det komplicerat. Jag hade ägt privat och hyrt ut själv.

Tack för att du delar med dig av din upplevelse. Detta är användbart för mig.