Alternativ till bankfack

Hej

Vet inte vart jag ska lägga denna tråden så blev här för tror flest personer med relevant kunskap tittar i denna kategorin.

Bankfack har försvunnit med tiden men jag tror att jag inte är ensam om att vilja ha ett. Personligen vill jag lägga lite ädelmetaller, USBn och annat på en säker plats och undrar vad det finns för alternativ. Jag såg att Lars Wilderäng gjorde något samarbete med Svensk Värdeförvaring för ett tag sedan och dom verkar uppfylla mina krav. Men finns det några andra ni skulle rekommendera framför Svensk Värdeförvaring?

2 gillningar

Bankfacken i storlek medium och large är slut, så man behöver skaffa XL i stället. Om man har högre värde än 50.000 kr i bankfacket krävs tilläggsförsäkring om man vill vara fullt försäkrad.

Om man förvarar exempelvis metaller för 50.000 kr i bankfacket blir den årliga avgiften 3.300/50.000 = 6,6%. Plötsligt framstår Bullionvault som billiga.

5 gillningar

Vi har alla olika profiler här på forumet och allt som diskuteras passar inte alla, som du säger är detta kanske inte något för småsparare. Men jag vet inte riktigt vad du bidrar till diskussionen, vi kan alla göra enkla matematiska beräkningar.

Jag har bokat ett fack. Inte primärt för guld dock.

Ska ha viktiga papper och offline backuper där.

Väldigt få banker som fortfarande har kvar bankfack där jag bor och det lär försvinna ännu fler.

Helt galen utveckling med tanke på anledningen. Priset är högre än vad de tog lokalt men sånt är livet.

Ni får övergå till Gotlandsmodellen. Där finns ju nedgrävda silverskatter i varenda åker med självaktning. :wink:

Mer allvarligt: Ja, det är ett problem att bankerna sällan har valv numera. När det gäller viktiga papper och backuper rekommenderar jag förvaring av kopior hos nå’n man litar på. Då ligger de tryggt om det t ex skulle brinna där originalen finns.

1 gillning