Bankfack i Skåne?

Bankfacken försvinner.
Hur gör ni som bor i Skåne?

1 gillning

Svensk Värdeförvaring har anläggning med bankfack i Stockholm och Göteborg. Tydligen har de planer på att öppna i Malmö också, men det har inte blivit av ännu:

https://svenskvardeforvaring.se/malmo

Man kan dock skicka in intresseanmälan till dem redan nu, se info om det på sidan som länkas till ovan.

Att gräva ner viktiga dokument och värdesaker i sin trädgård är vanligare än man tror och det finns speciella vattentäta behållare att köpa som är lämpade för just detta ändamål, i såväl rörform som i boxform och i såväl rostfritt stål som i specialplast.

Lite jobbigt att komma åt dock, om man måste gräva upp lådan varje gång man vill komma åt den. Grannarna kanske också undrar vad man håller på med, när man gräver en grop, och omedelbart fyller igen den. Och på samma ställe. Periodiskt. :rofl:

1 gillning

Tror inte att de som har bankfack öppnar det mer än kanske en gång om året eller knappt det. De vattentäta behållarna är ganska små och ett hål gräver man på några minuter. Ett vettigt alternativ för de som har en trädgård.

Handelsbanken i Malmö har.

Visst kan kanske funka för en del.

Men man får nog tänka igenom det noga beroende på vad man har i lådan.

Vad händer exempelvis om någon ser vad man håller på med och kommer dit på natten och gräver upp lådan och tar alla diamanterna man har i den? Antar att man inte får ut något på försäkringen då.

Vilket Handelsbanken-kontor i Malmö, har de lediga bankfack, och tar de emot nya kunder till bankfacken?

Man måste naturligtvis vara diskret, vilket inte är särskilt svårt.
Risken finns för statlig konfiskering eller krav på redovisning av innehållet i ett bankfack samt att banken stänger under en finansiell kris. Försäkring är ett frågetecken men det går säkert att läsa sig till för den som önskar.

Om 5 år är sannolikt de flesta bankkontoren ett minne blott och med dem bankfacken i kundernas närområde. En bilresa på kanske 5-10 mil kan nog bli normalt för att nå sitt bankfack om det finns något ledigt att få.

Jag som ungdom (30 år) undrar vad man egentligen har bankfacket till? Visst har jag sett på film att det är där kriminella brukar hantera pengar men inte mer än så.

Nu kanske jag är paranoid, men jag vill inte ha viktiga saker i något bankfack.

Jag tänker mig att banken nekar åtkomst en dag eftersom att jag inte kan styrka vad jag ska med mina egna ägodelar till.

Hade jag haft ett hus hade jag nog byggt in ett brandsäkert kassaskåp någonstans.

Som någon nämnde i en tråd om att gömma guld så är det ju bra om det tar typ 20 minuter att komma åt det även om man vet var det finns.

Exempel: Examensbevis från högskolan. Testamenten. Kontrakt. Backup hårddisk med viktig data.

Saker du vill ha säkert i förvar om huset brinner ner typ.

Känns ju spontant enklare att skanna in grejerna och ha hårddisken hos en kompis eller i bilen

Vissa papper måste man ha i original för att de ska vara godkända.

Hårddisk kan du kanske ha hos en kompis. Gäller bara att ni inte blir ovänner i framtiden då. Kan ha i bilen också, men där kan den bli stulen. Eller så blir den offer för en ”carbecue”, vilket ju är populärt nuförtiden. Man vet aldrig vad som händer.

Jag tänker självfallet att kan krypterar disken och har minst en extra kopia hemma.

Att kryptera hårddisken hjälper inte ifall du ändå inte får tillbaka den. Den tidigare kompisen kan ju tex råka ”slarva bort den” om ni blir ovänner. Att ha en extra kopia lokalt hemma är bra, men hjälper inte om exempelvis huset brinner ner eller om den blir stulen vid inbrott.

Vad är oddsen att du blir av med båda hårddiskarna samtidigt?

Den kan ju lika gärna åka i backen och gå sönder om några rånare sliter ut alla bankfack.

En av huvudpoängerna med bankfack är väl att de ska vara mer skyddade mot stöld, brand, etc jämfört med att ha det hemma.

Dessutom är bankfack en ”annan plats” än hemmet. Vilket är bra skydd av kopior av tex hårddiskar. Att ha många kopior hjälper ju nämligen inte om alla kopiorna förvaras på samma ställe (hemma), och det enda stället blir utsatt för brand, översvämning, etc.

Vill man vara riktigt säker kan man förvara en kopia hemma och en i bankfack. Den i bankfack kanske man kan uppdatera mindre ofta då, beroende på hur viktig datan är och hur ofta innehållet ändras/utökas. Kan ju vara en fördel eftersom det är jobbigare att komma åt kopian i bankfacket än den lokala kopian.

Men de som inte anser sig behöva ett bankfack får väl förvara sakerna hemma eller någon annanstans. Var och en får avgöra själv.

1 gillning

Precis- har gjort det.