Trädgård- där är haken……
Kanske mamma har en trädgård.
Jag brukar scanna in sånt och spara på flera platser istället. Har dock inte haft nytta av att någonsin plocka fram något, t ex examensbevis eller liknande.
Men jag är nog bara för tråkig och ointressant för att spara några gamla papper.
Handelsbanken i Ängelholm har fack. I artikeln Inte längre möjligt att skaffa bankfack i Ängelholm – HD från december förra året har kontorschefen dock sagt följande: “Vi har kvar de bankfack som vi har, men vi har en del tekniska utmaningar med dem så vi hyr inte ut nya i dagsläget”. Jag vet inte om de där tekniska utmaningarna finns kvar eller inte.
På https://www.sparbankengoinge.se/ anges att Sparbanken Göinge under våren 2024 ska öppna ett nytt kontor i Perstorp med både kontanthantering och bankfack. Jag har för mig att jag sett någon annons från någon annan fristående sparbank i Skåne som också särskilt framhävt att man har bankfack.
Det är lite intressant att samtidigt som Sparbanken Göinge skriver att den kommer att öppna ett nytt kontor med bankfack, står det på Vanliga tjänster - gör det själv eller besök ett kontor | Sparbanken Göinge att det inte längre är möjligt att teckna avtal om ett nytt bankfack. Jag gissar att det är någon standardtext från Swedbank som är felaktig. Ifall samma text finns också på andra fristående sparbankers webbplatser kan man kanske inte lita på den.
Förstår inte varför nästan alla bankkontor tar bort sina bankfack.
Uppenbart finns det så många personer som vill ha bankfack att de kontor som har bankfack kvar inte kan tillhandahålla ett sådant till alla kunder som vill ha.
Om problemet är att bankerna inte får lönsamhet i det hela så kan de ju bara höja priset tills det uppstår jämvikt mellan tillgång och efterfrågan.
Extremt osannolikt scenario eftersom de inte har en aning om vad du förvarar i facket. Så finns liksom inget att fråga om eller redovisa.
Exakt så resonerar jag också!
De flesta jag känner vill ha kvar sina bankfack. Ta mera betald om det är problemet.
Ska kolla upp det.
Jag har haft samma konto i Handelsbanken sedan 1991. Huvudkontoret Handelsbanken på Stortorget i Malmö vägrade att ge mig ett bankfack. Deras motivering var att jag inte tydligt kunde uppge Vad bankfacket skulle användas till. Jag förklarade klart och tydligt att jag ska förvara guldtackor samt värdehandlingar i bankfacket då jag flyttat hem till Sverige nyligen efter många år utomlands. Banken svarade att detta inte är ett giltigt skäl för att få ett bankfack. Ursäkta mitt språk Men vad f*n är giltigt skäl om inte detta är ett giltigt skäll? Jag är en lugn person som använder vårdat språk i alla lägen och mycket sällan blir upprörd men detta gjorde mig på ren svenska riktigt förbannad.
Jag har levt som expat i hela nio länder de senaste 22 åren och bedrivit affärer i långt över 50 länder allt som allt, Jag har aldrig upplevt någonting i närheten så komplicerat att göra affärer i som här i Sverige. Tre ggr har det hänt att jag har förlorat en god affär med bra vinst pga att Handelsbanken vägrat att utföra större överföring för att de anser att jag är otydlig i min redogörelse av affären ( Jag har aldrig stött på en bank någonstans i världen som kräver redogörelse för vad du ska betala och varför, det sker endast här i Sverige).
Jag är född och uppvuxen i ett före detta kommunistland i forna östblocket, det var lättare att handskas med kontanter och värdesaker där än vad det är i Sverige idag. Jag råder alla i Skåne att öppna konto i en dansk bank och ha sitt bankfack där, för det är vad jag har gjort förra veckan.
Väl rutet!
Bor själv utomlands med amerikansk bank och skickar pengar till höger och vänster samt tar ut 1000 dollar kontant varje fredag (betalar nanny svart) och det har aldrig varit några problem. Noll frågor.
Har givetvis även bankfack, vilket fram tills nyligen rent av var gratis, då jag har rätt stora summor på mina konton.
Man blir ju mörkrädd när man läser om svenska banker och hur de behandlar sina kunder. Svensken är nog världsunik i vad han finner sig i (Systembolaget någon?!). Hade själv aldrig accepterat något sådant och istället gjort som du, öppnat konto i någon utländsk bank.
Folk måste slå näven i bordet.
Jag har letat länge efter ett bankfack i Malmö, men det har varit i stort sett omöjligt eftersom bankerna har slutat erbjuda tjänsten. Jag väntade till och med på att ett företag som redan finns i Stockholm och Göteborg skulle öppna här, men insåg att det inte skulle hända.
Idag, när jag sökte igen, upptäckte jag att en ny guldbutik i Malmö börjat erbjuda bankfack. Jag gick förbi deras butik på Östergatan och såg faktiskt att de höll på att installera skåpen. När jag frågade fick jag veta att de är de enda som erbjuder bankfack i Malmö, och kanske till och med i hela södra Sverige.
Priserna är rimliga, försäkring ingår utan extra kostnad, och säkerheten verkar vara på högsta nivå. Jag fick också höra att Guldvalvet är först i Norden med att kombinera guldhandel och bankfack, och när jag kollade upp det verkade det stämma.
Vilken tur att någon äntligen erbjuder detta i Malmö! Förhoppningsvis kan det här tipset hjälpa andra som, precis som jag, har letat länge efter en lösning.
Lite OT, men en surrealistisk insyn i vår närhistoria:
För två år sedan övningskörde jag och sonen till Tomelilla för att köpa ett skrivbord han sett på blocket. Det visade sig vara på en nedlagd bank. Säljaren tog oss genom källaren till rätt lokal. Men, på vägen passerade vi gamla valvet. Jäklar i min lilla låda vad många bankfack! Det borde ju i ärlighetens namn gå att fixa en hållbar lösning även i Skåne när hårdvaran s a s redan finns på plats.